Pengikut Setia - Terima Kasih

Rabu, 15 April 2009

Survival Dua Kuasa Penentu..

Dalam politik baru yang melepasi sempadan agama,perkauman serta taraf hidup di Malaysia, ada dua kuasa penentu. UMNO dan PKR. PAS punyai peranan penting juga, tapi aku lebih melihat UMNO mewakili pemerintah dan PKR mewakili pembangkang. UMNO kerana pari ini lah yang menjadi tunggak Barisan Nasional. Parti ini lah yang bertanding paling banyak kerusi parlimen, paling banyak menjadi menteri dan memegang tampuk Perdana Menteri turun -temurun. PKR pula aspirasi anak muda semua kaum yang cerdik maklumat. Wujudnya PKR melanggar habis UMNO, MCA, MIC dan parti suku etnik di Sabah dan Sarawak. Pimpinan Melayu Islam boleh menjadi pemimpin kepada semua kaum dalm PKR. Pemimpin bukan Islam jarang cakap belakang dalam PKR. Masih lagi goyah, tapi sudah cukup menggegar dan mampu memimpin Pakatan Rakyat.

UMNO pula, walaupun sudah lebih lima puluh tahun memerintah, tapi masih gagal membawa perpaduan perkauman di Malaysia ke satu tahap yang benar -benar membanggakan, perhatikan tidak ada satu penggal pun pemerintahan dibawah pimpinan UMNO, masalah perkauman tidak dimainkan. Sebenarnya masalah perkauman dimainkan untuk mengekalkan kuasa. Jika tidak UMNO sendiri, maka MCA ataupun GERAKAN akan membangkitkan persoalan ketuanan Melayu dan negara Islam.

Berbalik kepada tajuk diatas, UMNO dan PKR kini sedang bertarung untuk memastikan mereka sentiasa relevan dalam memimpin kumpulan masing -masing. Hari ini PKR mengumumkan untuk menawarkan jawatan ADUN dan EXCO kepada Elizabeth Wong. Pelawaan ini kemudiannya disambut oleh Elizabeth. PKR masih ada isu lain iaitu kekosongan jawatan TKM I P.Pinang. Jawatan ini mewakili orang Melayu, oleh itu tidak boleh dibiarkan berlarutan lama. Kekosongan lebih lama jawatan ini akan menimbulkan perbagai spekulasi. Cukuplah dengan cuti panjang Elizabeth. Walau bagaimanapun, PKR telah berjaya menyelesaikan masalah di Kedah membabitkan ADUN Bukit Selambau dan kini Elizabeth. Namun, kisah dua orang ADUN nya melompat, dua orang dengan masalah moral(perempuan simpanan&gambar bogel) dan kini seorang dibabitkan dengan rasuah kuari tidak akan dilupakan rakyat begitu sahaja. Apapun PKR dilihat bersunguh untuk membetulkan keadaan. Ini bagi membolehkan PKR terus diterima rakyat.

Bagi UMNO pula, setelah mengalami perbagai rintanngan mencabar, kini parti tersebut asyik kalah kepada Pakatan Rakyat sejak Mac 08. Setakat ini telah 4-0 (Semenanjung). UMNO terbabit secara langsung dalam beberapa perkara yang menaikkan kemarahan rakyat. Isu ISA, PPSMI, rampasan kuasa di Perak dan lain - lain. UMNO juga sentiasa bergolak. Pergolakan dalaman UMNO sangat ketara dan tentulah membosankan rakyat terbanyak. Ketua Penerangan UMNO Perlis, dalam kenyataan baru -baru ini merujuk MB Perlis dan Terengganu sebagai MB Haram. Ini menambah lagi koleksi MB Haram yang dimiliki UMNO.

Kini UMNO Terengganu bergolak, tindakan memboikot Sidang DUN dengan niat untuk memaksa MB meletakan jawatan adalah satu sembah derhaka kepada DYMM Sultan Terengganu yang perkenan atas perlantikan tersebut. Aku percaya keberanian sepuluh orang ADUN termasuk bekas MB memboikot Sidang DUN datang dari perlantikan PM DS Najib. Sebelum ini DS Najib dikatakan tidak mendapat perkenan DYMM Agong. Agong juga adalah Sultan Terengganu. Terengganu menghadapi krisis perlantikan MB pasca Mac 08. Apabila Agong dilihat gagal melawan jentolak DS Najib ( meminjam kata2 Prof Abu Hasan terhadap DS Nizar) maka pimpinan UMNO Terengganu mula melihat yang peluang mereka kembali cerah setelah Tun A gagal. PM DS Najib dianggap kuat dan mampu merubah keadaan. Tapi bagi DS Najib, beliau tidak sanggup lagi untuk menjadi dalang setelah berjaya merampas kerajaan di Perak dulu.

Ramai yang orang UMNO hipokrit tentang DS Najib ialah apabila mereka mengangap DS Najib sebagai peminpin tebaik dan bakal membawa arus perubahan dalam UMNO. Kalaulah seorang pesakit kencing manis tidak mahu menerima hakikat yang beliau sakit, dan seterusnya tidak mahu makan ubat yang dibekalkan, tentulah lama kelamaan kesihatanya semakin merosot. merosotnya kesihatan boleh membawa maut. Hakikatnya pada pandangan aku DS Najib adalah beban. Sama seperti Khairy.BEBAN. Banyak yang cuba samakan beliau dengan ayahdanya Tun R. Hebatnya Tun R kerana membuat jasa dan kemudian mati sebagai seorang PM. Katakan Tun A mati selepas beberapa bulan menang besar pada 04 dulu, tentulah beliau diangkat sebagai pemimpin yang paling hebat. Tun M dulu juga merupakan pemimpin yang disayangi. Tapi dengan panjangnya umur dan kuasa ditangan, maka lama - kelaman seseorang yang imanya lemah(seperti aku) mudah untuk membuat keburukan. Jadilah kemudiannya Tun M da Tun A sebagai seseorang yang harus dipertanggungjawabkan atas beberapa isu. Berbalik kepada soal DS Najib. Beliau pada awalnya disukai dan disayangi ramai. Aku sendiri mengenali beliau sebagai menteri pendidikan yang baik. Beliau kemudian dilantik sebagai menteri pertahanan. Disini bermulanya kisah seorang abid. Seorang abid yang membunuh kerana takut rahsianya berzina terbongkar. Difahamkan Altantuya datang ke Malaysia dengan membawa rahsia besar. Kerana rahsia itu juga beliau dibunuh. PRK baru -baru ini menyaksikan nama Altantuya dilarang disebut dalam ceramah (kemudian dinafikan oleh KPN), ini tentulah menambah beban kepada DS Najib, yang sudah terbeban dengan scorpine dan helikopter. Ini kerana rakyat semakin cerdik dan peka.

Pada dasarnya aku bersetuju dengan Tun M yangDS Najib tidak bersalah kerana tidak dibuktikan bersalah oleh mana-mana mahkamah. Tapi persoalannya adakah DS Najib disisat dan didakwa? Pengalaman pertama DS Najib sebagai PM ialah kalah dan dikritik. Tidak seperti Tun A yang digelar MR Clean ternyata mendapat harapan besar rakyat. Siapalah punya idea untuk membua PRK selepas DS Najib menjadi PM? Adakah mereka melihat persamaan diantara DS Najib dan Tun A? Inilah hipokrit orang -orang UMNO kerana bersandarkan harapan palsu yang mereka sendiri tahu. Jika ada PRK lagi selepas ini, insyaallah PR akan menumpaskan UBN. Ini kerana DS Najib yang jelas tidak mempunyai aura seperti Tun A dan DS Anwar, kini terkial -kial untuk menerangkan konsep yang cuba dibawanya. 1Malaysia dilancarkan sebelum beliau menjadi PM. Dilancarkan atas nama sebua blog rasmi beliau. Tapi penuh kerahsian, penuh kerahsiaan kerana masa dilancarkan tidak pula menerangkan apa yang dimaksudkan. Masa tu, aku juga pelik kerana beliau adalah orang nombor dua, dan bukan no satu. Mengapa blognya 1Malaysia, rupa-rupanya kerana ada maksud tersirat dan persedian sebelum menjadi PM.Lain pula dengan DS Anwar dan Tun A semasa menjadi TPM lagi telah membawa idea mereka. Iaitu Masyarakat Madani dan Islam Hadhari. 1Malaysia bukan Malaysian Malaysia. Tapi dijelaskan dengan berbagai versi agar nampak lain dengan perjuangan pakatan rakyat.

Antaranya" Rakyat Malaysia perlu mengikis sikap memandang sesuatu perkara melalui lensa mentaliti etnik atau 'ethnic silos' masing-masing.

Perdana Menteri berkata rakyat Malaysia perlu bersama-sama berdiri, berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia di bawah konsep 1 Malaysia.

"Marilah kita keluar daripada beroperasi dalam prisma etnik seperti yang pernah kita lakukan selama ini. Itu juga maksud konsep "1 Malaysia.

"Kita mesti menghormati satu sama lain, melepasi batas toleransi dan memupuk kepercayaan satu sama lain selain menyemai sikap saling percaya dalam kalangan kumpulan etnik,"

Tapi, bukankah dengan meletakan LPKP dibawah JPM sedangkan kita ada kementerian Pengankutan jelas menunjukan yang konsep saling percaya tidak tercapai dan dihayati? Ternyata bercakap lebih mudah. Tanpa keikhlasan dn keazaman yang kuat, konsep 1Malaysia hanya retorik semata-mata.
UMNO perlu melakukan reformasi dan perubahan total jika ingin terus mendapat tempat dihati rakyat. Ingat penilaiaan akan datang tidak lama lagi. Rakyat akan keluar membawa pen untuk memangkah UBN ataupun PR.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kalian digalakan untuk berkomunikasi dengan PenaKiri.
Tolong tegur dan beri sebarang cadangan untuk kebaikan bersama