Pengikut Setia - Terima Kasih

Isnin, 20 April 2009

Dakwah Nik Aziz Tunjuk kesan..

(atas)Tun Jeane Abdullah isteri bekas PM ketika melawat Kelantan



(bawah) Siti Nurhaliza dan suami di pejabat Nik Aziz

TG Dato' Pendeta HJ Nik Aziz bin Hj Nikmat merupakan seorang MB yang pertama berserban. Pemakaian serban oleh beliau walaupun bergelar MB Kelantan secara tidak langsung memberi tahu kita yang orang berserban juga boleh menjawat jawatan setinggi MB.

Dahulu, orang yang berserban dianggap sebagai menjurus kepada agama semata-mata. Perkerjaan untuk pemakai serban paling tinggi ialah mufti, tapi bagi sebuah negeri hanya satu mufti dibenarkan. Lain lain ialah imam, bilal dan siak.

Bagi sesetengah keluaran al-Azhar, mereka lebih gemar memakai songkok hitam ( lebih-lebih lagi jika berkerja dengan kerajaan) dan kopiah putih. Untuk berserban bagi mereka merupakan satu beban tanggungjawab dan amanah, ini kerana serban juga adalah satu sunnah nabi s.a.w. Jika berserban perangai buruk, maka tentulah membawa kesan tidak baik kepada serban itu sendiri.

Namun TG Nik Aziz tetap berserban, memang serban adalah sunnah, dan bila memakainya maka sipemakai perlu menjaga tingkah laku. Seboleh-bolehnya tingkah laku seperti nabi s.a.w.
Tg Nik Aziz juga turut memakai jubah putih dan berjanggut, itu apa yang dapat dilihat secara fizikal (mungkin ada lagi tapi aku tak perasan). Lain-lain sunnah yang Tg Nik Aziz buat adalah seperti sembahyang tahajud (aku tak nampak), berdakwah,memimpin dan paling besar (kalau orang anggap sunnah) ialah menjadi pemerintah.

Tg Nik Aziz tidak perlu diperkenalkan oleh sesiapa jua, siapa sahaja baik anak kecil mahupun penyanyi dangdut mengenali personaliti Tg Nik Aziz. Kenalnya orang akan personaliti Tg Nik Aziz menyebabkan orang menjadi segan bila bertemu dengannya. Ada yang memaki hamun Tg Nik Aziz didepan Tv kerana perbezaan politik, tapi menjadi sangat baik bila bertemu dengannya.

Yang menariknya, ada yang tidak bertudung hatta ketika masuk ke masjid sekalipun, tapi bila pergi ke Kelantan serta-merta teringat tudung.





(atas) Exco Selangor Elizabeth Wong ketika melakukan lawatan rasmi untuk berjumpa Nik Aziz



(bawah) Maya karin ketika berkunjung ke Kelantan kerana festival filem
Banyak lagi perkara yang menunjukan kesan kejayaan TG Nik Aziz. Teringat aku kenyataan Allahyaham Megat Junib Megat Ayob
" Kalau jururawat datang nak beri suntikan dengan memakai baju kurung, tentulah kita tidak benarkan dan tidak merasa yakin, begitulah apabila ulama yang memakai kot dan bertali leher memberi nasihat agama, kurang menyakinkan ( merujuk kepada menteri agama ketika itu Dr Hamid Othman)." begitulah lebih kurang apa yang dicakapkan.

1 ulasan:

  1. Sabda RASULULLAH S.A.W :

    IMAN SESEORANG HAMBA ALLAH TIDAK AKAN LURUS SEBELUM HATINYA LURUS DAN HATINYA TIDAK AKAN LURUS SEBELUM LIDAHNYA LURUS.

    Hadis Riwayat AHMAD.

    Sekarang ni kita boleh lihat siapa yang sebenarnya berjuang kerana AGAMA, BANGSA dan NEGARA. Dari hadis diatas marilah kita renungkan sedalam dalamnya adakah pihak pembankang terutama PAS yang kononnya memperjuangkan agama yang LURUS, adakah Nik Aziz (MURSYIDUL AM PAS) mempunyai IMAN YANG LURUS sehingga LAYAK DIGELARKAN ULAMAK?????… NIZAR Suruhan DAP dan ANU-WAR ALJUBURI serta beberapa Para Pemimpin PAS yang mengunakan AGAMA untuk mendapat kuasa, pangkat dan kekayaan sehingga sanggup menghina sesama Islam mempunyai IMAN YANG LURUS…

    Marilah kita sama-sama renungkan….

    BalasPadam

Kalian digalakan untuk berkomunikasi dengan PenaKiri.
Tolong tegur dan beri sebarang cadangan untuk kebaikan bersama