Pengikut Setia - Terima Kasih

Khamis, 17 Disember 2009

Azam Tahun Baru Hijrah


Pertamanya Penakiri ingin mengucapkan tahniah kepada pasukan bola sepak negara yang memenangi pingat emas temasya sukan SEA Laos 09. Kemenangan ini adalah satu keputusan yang diraikan oleh setiap lapisan rakyat Malaysia. Hari ni juga masa tengah syok tengok bola, Penakiri mengalihkan rancangan ke TV1 untuk bersama-sama berdoa akhir dan awal tahun Hijrah 1431`.

Apa azam tahun baru pembaca? Azam Penakiri sempena tahun baru ni satu je, dan ringkas, iaitu menunaikan solat diawal waktu. Perkara yang sangat penting yang selama ini dikesampingkan.

Hadith nabi s.a.w:

الصلاة في أول الوقت : رضوان الله وفي آخره عفو الله (رواه الترمذي)

Ertinya: " Solat di awal waktu ; perolehi keredhaan Allah, dan di akhjrnya mendapat keampunan Allah" ( Riwayat At-Timidzi tetapi Albani mengatakan Mawdhu)

2 ) Sabda Nabi SAW


سيل النبي صلى الله عليه وسلم أي الأعمال أفضل , قال الصلاة لأول وقتها (رواه الترمذي)

Ertinya: " Ditanya Nabi SAW , apakah amalan yang terbaik, maka jawab Nabi : Solat di awal waktu" ( Riwayat At-Tirmidzi dan Abu Daud, Albani : Sohih)

3- Nabi SAW bersabda. Ertinya : "Tangguhlah sehingga sejuk bagi solat zohor, kerana kekuatan panas (matahari) adalah dari bahang neraka jahannam." ( Hadith Shohih riwayat Al-Bukhari)

4- Nabi SAW bersabda : Ertinya : "Kiranya tidak menjadi keberatan bagi umatku , nescaya akan ku arahkan mereka agar melewatkan solat isyak (jemaah) sehingga 1/3 atau ½ dari malam"

5- Nabi SAW bersabda : Ertinya "Jangan kamu melewatkan solat kerana makanan dan juga lainnya" (Riwayat Abu Daud , Al-Albani menyatakannya Dhoif)

6- Nabi SAW Bersabda : Ertinya : "Lewatkanlah solat fajar, kerana ia lebih agung ganjarannya" (Riwayat Ahmad, Tirmizi, Nasaie, Abu Daud dan Ibn Majah. Tirmizi menyatakan ia Hadith Hasan Shohih , bagaimanapun Al-Haithami menyatakan dalam rawinya terdapat Abd Rahman Bin Zaid, ia adalah Dhoif)

Demikian, hadith umum tentang fadhilat solat di awal waktu, bagaimanapun terdapat beberapa hadith yang lain yang dianggap ditakhsiskan awal waktu tersebut. Yang mana ianya memberi kesan terhadap pandangan para fuqaha mazhab. Terlebih dahulu, dikemukakan pandangan mazahab empat :-

Mazhab Hanafi:Sebaik waktu adalah di awalnya, kecuali Subuh dan Asar, Hanafi berpandangan lebih afdhal ditunaikan subuh ketika hampir terang, bagi meramaikan jemaah di masjid. Merka berdalil dengan hadith yang keenam di atas. Bagaimanapun Majoriti Mazhab mengatakan Subuh ketika gelap (awal waktu) lebih afdhal.
Adapun sebab afdhal melewatkan solat asar, krn bagi membolehkan solat sunat sebanyak mungkin sebelumnya.

Mazhab Maliki: Sebaik2 waktu adalah permulaannya samada jemaah atau bersendiri, zohor dan lainnya. Mrk berdalilkan kpd hadith yang pertama, kedua dan kelima tadi. Lalu semua jenis solat adalah afdhal diawalkan kecuali jika menunggu jemaah sampai.

Mazhab Syafie: Disunatkan menyegerakan solat semuanya kecuali Zohor, disunatkan menunggu sedikit redup dan kurang panasnya. Pandangan ini berdasarkan hadith ketiga di atas.

Mazhab Hanbali: Afdhal waktu adalah di awalnya kecuali Isyak dan Zohor. Melewatkan Isyak hingga ke 1/3 malam adalah afdhal kiranya tidak menyukarkan makmum. Ia berdasarkan hadith ke empat di atas. Adapun waktu Zohor berdalilkan hadith ketiga. s.i.n.i

Selain itu menjaga solat diawal waktu ini menjadikan soat kita lebih khusyuk dan jiwa yang lebih tenang. s.i.n.i selain itu solat diawal waktu juga dikaitkan dengan Color Vibration Therapy s.i.n.i.

Tetapi apapun yang paling penting kita tak tau bila kita akan mati, oleh itu lebih baik solat apabila masuknya waktu, jadi kalau mati dalam keadaan dah solat, selamat lah sikit, bukankah solat soalan pertama yang akan ditanya nanti?

Ahad, 6 Disember 2009

Tiong Lai beri jaminan IJN tidak dijual




KUALA LUMPUR 5 Dis. - Kerajaan hari ini memberi jaminan Institut Jantung Negara (IJN) yang merupakan aset serta khazanah amat bernilai bagi rakyat negara ini tidak akan dijual kepada mana-mana pihak.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, sebagai sebuah institusi kesihatan milik kerajaan, IJN bertanggungjawab memberi khidmat kesihatan kepada semua lapisan masyarakat khususnya golongan kurang berkemampuan

Sehubungan itu, beliau meminta pihak yang bercita-cita untuk membeli kepentingan kerajaan dalam IJN supaya memadamkan hasrat tersebut kerana penubuhannya bukan tujuan komersial sebaliknya untuk rakyat.

''IJN merupakan aset dan khazanah negara dan kita tidak akan menjualnya kepada mana-mana pihak. Oleh itu kita harap sesiapa yang berhasrat untuk membeli IJN boleh memadamkan segera harapan itu,'' katanya,

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis perasmian Persidangan Injap Jantung 2009 yang disempurnakan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di sini hari ini.

Pada Disember tahun lalu sebuah syarikat konglomerat tempatan iaitu Sime Darby Bhd. telah mengesahkan hasratnya untuk membeli kepentingan sebanyak 51 peratus dalam IJN Holdings Sdn. Bhd.

Bagaimanapun rancangan itu mendapat bantahan orang ramai hingga memaksa syarikat berkenaan membatalkan hasrat tersebut.

IJN diurus oleh IJN Holdings Sdn. Bhd, milik penuh Kementerian Kewangan.

Dalam pada itu Tiong Lai berkata, IJN amat bertuah kerana ia mempunyai warga kerja seperti tenaga pakar, doktor serta kakitangan yang amat komited berkhidmat untuk rakyat.

''Ini adalah satu perkara yang amat membanggakan. Walaupun mereka terutama para doktornya tidak mendapat gaji lumayan tetapi mereka rela berkorban semata-mata untuk berkhidmat kepada rakyat,'' katanya.

Mengulas isu sama, Pengerusi IJN, Datuk Dr. Mohamad Salleh Ismail berkata, semua pihak dalam IJN sanggup berkorban untuk rakyat dan ia merupakan satu tugas yang amat mulia.

Selain itu, beliau berkata, pihak media juga boleh memainkan peranan untuk tidak menggalakkan mana-mana pihak menanam cita-cita membeli pusat jantung berkenaan.

''Semua orang di IJN telah mengorbankan kehidupan mereka untuk rakyat dan tiada sesiapa boleh mengambilnya daripada rakyat," katanya.

Mengenai profil pesakit IJN, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif IJN, Datuk Dr. Mohd. Azhari Yakub berkata, 80 peratus terdiri daripada pesakit kurang berkemampuan termasuk penjawat awam.

''Daripada keseluruhan pesakit IJN hanya 20 peratus sahaja yang dikategorikan golongan berkemampuan.

''Inilah fungsi IJN iaitu kita menyediakan perkhidmatan bertaraf dunia kepada semua lapisan masyarakat lebih-lebih lagi golongan yang tidak berkemampuan,'' katanya.

Minggu lepas, katanya, IJN telah menerima akreditasi daripada satu badan yang dikenali dengan JCI atau Suruhanjaya Bersama Antarabangsa dan badan itu telah mengiktiraf IJN sebagai sebuah pusat perubatan bertaraf dunia.

''Inilah sebagai salah satu contoh yang mana kita sentiasa meningkatkan kemudahan serta perkhidmatan yang ada supaya khidmat kesihatan yang kita berikan kepada pesakit adalah terbaik,'' katanya.

p/s - Mengapakah isu ini timbul? Ini kerana dari maklumat yang dipercayai kerajaan memang akan menjual IJN dan ini tidak disenangi oleh lembaga pengurusan IJN sendiri, sebagai ganti IJN akan dipindahkan di Serdang bersama-sama dengan IPR ( institut Respiratori/ Pusat TIBI Negara) yang tanahnya dijual lepada pihak swasta untuk pembangunan bangunan pencakar langit yang boleh berpusing. Nampaknya hasrat kerajaan untuk menjual IJN kepada Sime Darby tidak berhasil. Hidup Rakyat! Sedikit masa dulu hasrat kerajaan untuk memindahkan HKL juga dihalang oleh rakyat. HKL, IJN, IPR, IMR dan Pusat Darah Negara adalah antara institusi penting perubatan negara yang berada dijalan Pahang dan jalan Tun Razak. UM dan Zoo Negara antara yang pernah menghadapi cabaran untuk dipindahkan.

Pelaksanaan syariah di Aceh

Oleh Zulkiflee Bakar

Pada 1 Disember lalu, beberapa wanita yang sedang bersiar-siar di Banda Aceh ditahan oleh pegawai penguatkuasa Pemerintah Daerah.

Mereka terkejut dengan penahanan itu dan tertanya-tanya apakah kesalahan yang telah mereka lakukan.

Namun segalanya terjawab apabila di pinggir jalan mereka diberi 'kuliah' mengenai peraturan pakaian mengikut Islam bersesuaian dengan pelaksanaan Peraturan Daerah atau Kanun mengenai syariat Islam.

Walaupun mendapat reaksi yang berbeza-beza namun penguatkuasa syariat Islam di Aceh selepas ini bukanlah sekadar menjadi hiasan dalam buku undang-undang pemerintah sahaja, sebaliknya ia akan dilaksanakan secara tegas oleh pemerintah daerah.

Bantahan dan kritikan sesetengah kelompok hak asasi manusia yang menolak pelaksanaan undang-undang itu tidak dipedulikan. Ia kerana Aceh sememangnya sudah lama ingin melaksanakannya.

Tambahan pula, ia sememangnya satu undang-undang yang disahkan sebelum berlakunya perjanjian damai antara pemerintah Indonesia, puak pemisah Gerakan Aceh Merdeka (GAM).

Oleh itu mahu tidak mahu dengan sokongan sebahagian besar parti politik di wilayah tersebut, maka penduduk Aceh harus akur dengan pelaksanaan undang-undang syariah itu.

Berikutan kuasa yang diberikan kepada pemerintah daerah, mereka berkuasa untuk mengenakan tuduhan jenayah kepada kesalahan-kesalahan berkaitan meminum minuman keras, berjudi, berzina dan mencuri.

Wilayah contoh

Ternyata sekali, Aceh bakal menjadi wilayah contoh bukan sahaja di Indonesia malah di seluruh rantau Asia Tenggara apabila undang-undang itu dilaksanakan secara tegas.

Sebelum ini, ramai tokoh agama dalam ceramah-ceramah mereka mengaitkan kejadian tsunami yang berlaku di wilayah itu pada 2004 adalah akibat daripada kealpaan pemerintah Aceh menguatkuasa undang-undang syariah. Ketika itu mereka menganggap, bencana yang berlaku adalah pembalasan daripada Allah SWT.

Sememangnya pelaksanaan undang-undang syariah di Aceh turut menarik perhatian kuasa besar seperti Amerika Syarikat (AS). Ia terbukti apabila Timbalan Dutanya ke Indonesia, Ted Osius dalam pertemuan dengan Ketua Umum Pengurus Besar Nahdatul Ulama (PBNU) Hashim Muzadi bertanyakan mengenai hukuman merejam yang terdapat dalam undang-undang syariah bagi kesalahan zina.

Menurut Osius, sebagai sebuah organisasi Islam terbesar di dunia, NU mempertahankan citra Indonesia sebagai negara Islam sederhana.

Menjawab kebimbangan Osius itu, Hashim berkata, ajaran syariah Islam diperkenalkan sebagai kewajipan kepada individu sedangkan sebagai warga negara, mereka wajib mematuhi undang-undang yang ada

Demikianlah antara reaksi yang diberikan apabila Aceh ingin melaksanakan undang-undang syariah. Tetapi sama ada suka atau tidak pemerintah daerah Aceh akan tetap memastikan undang-undang tersebut dilaksanakan sama ada ia akan dibantah atau tidak.

Pemerintah Aceh tidak mahu, wilayah itu hanya bercakap sahaja melaksanakan syariah Islam tetapi dari segi tindakan ia boleh disifatkan satu retorik.

p/s - Jika Indonesia boleh membenarkan wilayahnya melaksanakan undang-undang syariah sepenuhnya mengapa tidak Malaysia benarkan kepada Kelantan? Juara Rakyat harus benarkan kehendak majaroti rakyat! Oh Ya bila pula Kartika Sari akan disebat ya? Raya puasa dah berganti raya haji, nak tunggu krismas pula ke?

Rabu, 25 November 2009

Ujian Keatas Nik Aziz dan Pengajarannya


Politik PAS Kelantan bergolak hebat, menariknya ia terjadi langsung kepada Tg Nik Aziz dan ketika PAS menyambut ulang tahun ke 19 pemerintahanya di Kelantan. Malah Tg Nik Aziz turut di calonkan mengetuai Pakatan Rakyat serta turut disenaraikan sebagai tokoh ke 42 paling berpengaruh dalam senarai 500 pemimpin islam.

Tg Nik Aziz diserang kiri dan kanan, selpas beliau yang digelar tuan guru dan mursyidul am itu menyerang Presiden Partinya, dan lain-lain pemimpin kanan parti.

TG Nik Aziz dituduh mengamalkan kronisme apabila melantik menantunya Arif Fahmi sebagai CEO PMBK dan dituduh menerima rasuah kerana pakej mengerjakan haji yang bernilai RM 65 ribu.

Kemelut ini hampir selesai apabila Nik Aziz membatalkan niatnya pergi menunaikan haji dan bersetuju setelah dinasihati oleh PAS Pusat untuk menasihatkan menantunya meletakkan jawatan.

Bak kata orang dunia ini bulat. Apa yang kita buat boleh kembali balik kepada kita. Nik Aziz sebelum ini dianggap hero kerana mempertahankan PAS didalam Pakatan Rakyat, beliau secara terbuka meminta Tim. Presiden, SU Agung dan PJ Selangor meletak jawatan dan meminta diadakan EGM seperti mana yang berlaku dalam MCA. Permintaan Nik Aziz disuarakan melalui blognya. Komen beliau membawa kepada mesyuarat khas PAS dan kemudiannya seminar politik.

Tup- tup.. Kini Nik Aziz pula diserang terutamanya kes menantu beliau oleh penulis blog. Serangan tersebut sungguh ganas sehingga memaksa campur tangan pemimpin atasan PAS dan Nik Aziz seterusnya akur menasihati menantunya meletakkan jawatan seperti yang diminta oleh penulis blog tersebut. Ternyata Nik Aziz matang dalam menerima nasihat pemimpin atasan PAS setelah mereka melihat yang Nik Aziz teragak-agak dalam tindakannya.

Terdapat artikel contohnya dalam Mstar yang mengambil kesempatan ini untuk mengur Nik Aziz, cara tulisan tersebut seolah-olah dah tunggu lama sangat peluang untuk menegur Nik Aziz, seeolah-olah menegur Nik Aziz itu adalah satu nikmat yang besar.

Nik Aziz bukanlah maksum, semua manusia melakukan kesilapan, tetapi lebih silap manusia itu jika dia tidak membetulkan kesilapannya itu.

Terdapat satu perkara yang tidak difahami oleh ramai orang berkenaan dengan sistem nilai didalam Islam.

Nilai didalam islam tidak berubah mengikut waktu dan jarak. Apa yang dibolekan oleh Islam tetap dibolehkan selamanya dan apa yang diharamkan oleh Islam tetap diharamkan walaupun di Amerika. Cumanya ia seperti biasa bersandarkan kepada lima hukum yang fleksibel iaitu wajib,sunat harus, makruh dan haram.

Apabila Nabi s.a.w melantik bapa mertua dan menantunya sebagai pemimpin kanan beginda, atas dasar orang-orang ini adalah yang terbaik dan baginda kenal sangat budi pekertinya, dan tidak pula baginda melarangnya seperti mana baginda melarang berkahwin lebih dari empat, maka ia dibolehkan.

Maka tidak salah untuk Nik Aziz melantik menantunya untuk menjawat jawatan yang tinggi di dalam kerajaan asalkan ianya layak. Walaupun mungkin ia salah dari sudut SPRM atau nilai masyarakat sekarang, yang salah tetap nilai masyarakat sekarang dan bukannya Nik Aziz, kita tidak boleh untuk mengharamkan benda yang dihalalkan oleh nabi s.a.w. Menantu Nik aziz mungkin salah jika betul segala tuduhan keatasanya, atau salah kerana menyamar baik sebelum menjadi menantu. Tetapi ditegaskan sekali lagi melantik menantu bukan lah salah disisi Islam, ingat hidup,mati dan ibadat kita kerana Allah, bukannya kerana SPRM atau nilai masyarakat sekarang.

Menjadi tanggung jawab untuk golongan ulama menjelaskan isu ini. Begitu juga dengan Tun M yang dilantik sebagai Pengerusi Yayasan Anti Perang. Antara kenyataan Tun ialah agar perang ini diharamkan. Peperangan ialah satu sunnah nabi s.a.w.
Nabi berperang kerana banyak sebab dan sebab utamanya kerana agama Allah s.a.w. Saidina Abu bakar memerangi nabi palsu dan golongan yang tidak membayar zakat. Jelas peperangan sesuatu yang dibolehkan atas sebab tertentu seperti mempertahankan negara dan maruah islam.

Oleh itu kita melihat disini yang sistem nilai islam melewati masa, dibenarkan dizaman nabi dan juga sekarang, tapi bagi golongan liberal dan munafik, tidak ia tidak sesuai pada zaman sekarang. Sepatutnya golongan ulama bangun menjelaskan hal -hal seperti ini.

Menjelaskan hal dua hal ini juga adalah satu peluang untuk berdakwah. Maka bila terjadi isu ini, mungkin ada hikmahnya iaitu dapat membuat seseorang buka mata dan belajar.

Satu lagi tuduhan yang dialami oleh Nik Aziz ialah rasuah haji. Rasuah tetap rasuah, samada pergi hatyai atau mekah. Saya percaya, ramai ulama' tidak perlu mengeluarkan sesen pun duit poketnya untuk kehidupan sehariannya kerana ditaja oleh anak muridnya. Dari selipar sehinggalah kepada serbannya. Kerana ramai orang yang ingin mengambil berkat dari seorang tok guru atau ulama. Saya ada seorang kawan yang baru beberapa tahun balik dari timur tengah, tidak pernah bekerja secara formal melainkan menyampaikan ceramah agama dan usrah, tetapi mampu membeli rumah di lembah klang yang berharga lebih 250 ribu. Itu rezekinya sebagai pewaris nabi. Begitu juga dengan Nik Aziz, Nik Aziz menerima hajat baik seorang hamba Allah untuk membawanya ketanah suci mekah, tetapi apabila mengetahui yang penaja tersebut ada menerima kontrak dengan kerajaan negeri, maka beliau membatalkannya.

Sudah tentu itu adalah langkah yang terbaik dan pastinya Nik Aziz sendiri memang berkemampuan untuk pergi haji dengan duitnya sendiri.

Kes ini sudah hampir selesai,cumanya masih menunggu siasatan SPRM. Tetapi bakal panas kembali dengan komen anakanda Nik Aziz, Nik Abduh. Nik Abduh bukan kali pertama membakar isu, dengan gaya bahasanya yang kasar, betullah kata sesetengah orang, anak-anak Nik Aziz tidak mewarisi Nik Aziz, mungkin boleh jika diadunkan Nik Omar, Nik Abduh, Nik Rahim Nik Adli dan Nik Asri. Tapi bukan hanya seorang dari mereka.

Apakah hasrat sebenar Nik Abduh sehingga meleelkan bodoh kepada orang yang menghalang ayahnya dari berhenti? Adakah perasan bencinya kepada pembantu=pembantu ayahnya seperti yang pernah dituliskannya?

Apakah dengan berhentinya Nik Aziz, maka senang untuk Nik Abduh mengatur langkahnya di Kelantan setelah gagal mempengaruhi ayahnya sendiri?

Pelik sesetengah orang sanggup menolak kepimpinan Husam,Hatta Ramli, Kamarudin Jaafar dan sebagainya kerana dituduh tidak dari aliran agama dan sebagainya, tetapi sanggup pula bekerjasama dengan UMNO dan Najib.

Mempertikaikan para pembantu ayahdanya bermaksud mempertikaan juga kebolehan dan kepintaran NIk Aziz dalam memilih para pembantunya. Siapalh Nik Abduh jika dibandingkan dengan Nik Aziz.

Sabtu, 21 November 2009

Bunuh manusia untuk kosmetik

Lemak manusia RM50,820 seliter - Makmal kosmetik di Eropah didakwa terlibat dalam sindiket bunuh penduduk Peru

SEPASUKAN polis mengumpul bahan bukti di satu lokasi pembunuhan di sebuah ladang koko berdekatan Huanuco, Peru baru-baru ini.

LIMA, Peru - Seramai empat suspek ditahan di Peru berhubung sindiket membunuh seramai 60 penduduk tempatan bagi mendapatkan lemak dan tisu manusia yang kemudian dijual sebagai bahan membuat kosmetik di Eropah.

Semua suspek ditahan di tengah Peru awal bulan ini manakala tujuh lagi anggota kumpulan itu termasuk dua warga Itali sedang diburu, kata Ketua Pendakwa Raya, Jorge Sans Quiroz kelmarin.

"Lemak (manusia) itu dibeli oleh konspirator Itali sebelum dihantar untuk pengkomersialan ke makmal di Eropah," kata Quiroz.

Beliau menjelaskan, geng itu menyasarkan peladang dan Orang Asli di kawasan terpencil yang terpedaya dengan tawaran kerja sebelum mangsa dibunuh.


Pendedahan rangkaian penyeludupan itu dipercayai dapat membantu menyelesaikan 60 kes kehilangan penduduk tempatan di Andes namun hubungan itu masih belum disahkan.

Polis mula membuat penahanan berikutan penemuan sebotol lemak manusia yang cuba diseludup keluar dari bandar Huanuco, Andes ke Lima baru-baru ini.

Petunjuk mengenai rangkaian penyeludupan lemak manusia pertama kali muncul dua bulan lalu, kata Ketua Jabatan Jenayah, Jeneral Felix Burga.

Ketua Jabatan Antipenculikan polis Peru, Kolonel Jorge Mejia menambah, seramai tiga suspek mengaku membunuh lima orang.

Kata Mejia, pihak polis menerima maklumat mengenai penjualan lemak manusia empat bulan lalu tetapi detektif penyiasat hanya berjaya menembusi kumpulan itu pada Ogos. - Agensi

-p/s - Apakah yang nak jadi ni? sampai sanggup bunuh untuk duit? Ni yang P.Ramlee cakap niaga manusia lebih untung..lemak sahaja bernilai 50k seliter, belum lagi jika si syaitan ni jual organ mangsa..

Lemak untuk kosmetik, kosmetik untuk wanita..ada permintaan ada perniagaan..tapi kaum hawa kena baca ni untuk tau kosmetik mereka gunakan itu bernilai atau tidak
s.i.n.i

Jumaat, 6 November 2009

Henti berbalah isu pendidikan - PM

KUALA LUMPUR 6 Nov. - Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, beliau tidak mahu melihat wujudnya perbalahan dalam masyarakat terhadap isu sistem pendidikan negara yang dianggap sensitif kepada rakyat Malaysia.

Perdana Menteri berkata, ini kerana hasrat murni kerajaan melaksanakan sesuatu dasar boleh menjadi tidak bermakna langsung jika semua rakyat tidak bersedia menerima dan mengamalkannya.

"Ketika masyarakat masih mempunyai perasaan bertentangan dan agak keberatan membuat keputusan bersama itu, saya tidak ingin ada perbalahan yang timbul dalam masyarakat kita kerana perkara yang sangat sensitif ini," katanya di dalam blog www.1Malaysia.com.my. s.i.n.i

p/s - Dimana kejujuran untuk bersatu? Apabila tidak berani menunjuk kepada titik pertemuan. Mengapa tidak 1 BN? Mengapa tolak cadangan GERAKAN?

Selasa, 13 Oktober 2009

Bayi bawah 2 tahun ditegah tonton televisyen

SYDNEY 12 Okt. - Bayi dibawah usia dua tahun tidak patut menonton televisyen kerana ia boleh menjejaskan perkembangan bahasa mereka dan kemampuan untuk memberi tumpuan, menurut satu garis panduan baru untuk rakyat Australia.

Menurut akhbar The Australian, saranan kerajaan yang dijangka diterbitkan pada minggu depan itu turut menyatakan bahawa kanak-kanak berumur antara dua hingga lima tahun, seharusnya menonton televisyen tidak lebih daripada satu jam sehari.

Draf garis panduan tersebut yang dibentuk untuk pusat jagaan kanak-kanak tetapi turut menyediakan nasihat untuk ibu bapa, bertujuan membantu mengekang epidemik obesiti yang semakin berleluasa yang menyaksikan kanak-kanak negara itu lebih berat daripada yang pernah direkodkan.

"Berdasarkan penyelidikan terbaru, disarankan bahawa bayi berusia kurang dari dua tahun tidak patut menonton televisyen atau menggunakan media elektronik lain seperti cakera video digital (DVD), komputer dan permainan elektronik.

"Masa menonton... boleh mengurangkan jumlah waktu mereka bermain dengan aktif, hubungan sosial dengan orang lain dan peluang untuk perkembangan bahasa.

"Ia mungkin menjejaskan perkembangan pergerakan mata pada julat penuh dan mengurangkan kepanjangan masa di mana mereka boleh memberi tumpuan,'' jelas salinan draf garis panduan tersebut yang diperolehi The Australian.

Kerajaan masih belum mengesahkan laporan itu dengan menyatakan bahawa garis panduan berkenaan masih belum dimuktamadkan. - AFP

Sabtu, 10 Oktober 2009

Menunggu pengajaran esok..

1. Perwakilan dah ajar Ong dan Chua.

2. Najib ajar MIC

3. Pengundi Bagan Pinang ajar siapa esok?

Beli Kapal, Projek lagi untuk Kroni.


KD Inderapura yang terbakar semalam terbakar lagi selepas beberapa jam dipadamkan. Ini dipercayai KD Inderapura berpura-pura telah padam, selepas ditinggalkan, kapal pengankut tersebut terbakar lagi. Ini berita buruk dan memalukan bagi TLDM yang merupakan satu cabang tentera Malaysia yang bersiap sedia menangani ancaman perang dari Indonesia dimana rakan mereka tentera darat sedang mengundi dan baru sahaja mendapat bandar yang terlebih dahulu dimiliki oleh tentera laut di lumut.

Tetapi ini berita baik bgi kroni, Menteri Pertahanan meninmbang untuk membeli kapal lain. TLDM yang baru sahaja menerima kapal selam pertama yang berharga lebih 4 bilion, bakal membeli pula kapal pengankut. Tindakan ini tentu menimbulkan reaksi yang tidak senang dikalangan rakan mereka terutama tentera darat. Sudahlah tentera laut terlebih dahulu mendapat bandar tentera laut iaitu lumut, memiliki perbagai peralatan canggih, kini berpeluang pula memiliki kapal baru hasil dari tindakan tidak menyelenggara dengan baik yang menyebabkan litas pintas dan memadamkannya pula tidak sempurna.

Cuma yang merisaukan Penakiri ialah pembelian KD Tunku Abdul Rahman memakan korban Altuntuya, maka apa nasib untuk penggantian Inderapura.

Rabu, 7 Oktober 2009

Isa Samad hina kecerdikan pengundi Bagan Pinang


Isa Samad berkata, kalau pengundi Bagan Pinang tidak mengundinya tetapi undi PAS, bermakna orang itu tak sihatlah. (gila/tidak waras/tidak siuman/sakit mental?)

Menurut Mohd Isa, hanya orang tak sihat yang tidak nampak apa yang kerajaan BN sudah buat sejak merdeka.

“Orang tu juga tak sihat kalau dengar cakap PAS yang kata saya tak buat apa-apa dan banyak projek tak siap masa saya jadi Menteri Besar,” ujarnya.

Ketika berucap di Sawah Sunggala malam Isnin, beliau berkata penduduk di situ beruntung kerana Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hassan dan menteri lain termasuk Exco kerajaan negeri datang merayu undi untuk beliau.

“Hebat tuan puan dekat sini. TPM, MB dan Exco datang merayu undi, kalau tak undi saya juga, bermakna tuan puan ada yang tak sihat. Kalau tak sihat, nanti saya doakan supaya sembuh” ujatnya.

Kaedah Isa berkempen bersahaja diselang seli lawak tetapi tutur katanya cukup pedih jika masuk telinga pembangkang.

Dua malam lalu, beliau menggambarkan pemimpin PAS sebagai jin yang datang mengacau di Bagan Pinang.

“Jin ini kita kena semah (buang atau cuci). Lepas pilihanraya jin-jin hilang entah ke mana, masa ada pilihanraya, mereka muncul cakap macam-macam,” kata mantan Menteri Besar Negeri Sembilan itu.

Malam tadi katanya, orang PAS pun kokok berderai-derai tetapi ekor penuh tahi maka janganlah nak tuduh orang BN atau UMNO semuanya jahat dan buruk.

Malah, PAS juga ujarnya hendak buat kerja Tuhan apabila hendak menentukan syurga dan neraka.

“Kasihan orang Arab tak dapat masuk syurga kerana mereka tak masuk PAS,” sindirnya.

Mohd Isa berkata, rakyat negara ini akan duduk aman tenteram selagi tidak termakan hasutan pembangkang.

Sebelum itu ketika menghadiri sambutan Aidilfitri anjuran Kesatuan Pekerja-Pekerja awam Angkatan Tentera Malaysia (Kesatria) dan Kelab Kakitangan Awam Kementerian Pertahanan Negeri Sembilan di Dewan Orang Ramai Bagan Pinang, beliau menegur kakitangan awam yang menentang kerajaan.

Katanya, kerajaan bukan milik orang politik tetapi penjawat awam yang melaksanakan dasar ditentukan pemimpin politik.

Sebab itu katanya, jika kakitangan awam terlalu mengkritik kerajaan, bermakna mereka kritik diri sendiri.

“Kalau tak sokong kerajaan, macam main bola sepak masuk gol sendirilah,” katanya.

Kritikan ujarnya tidak salah asalkan bertujuan membaiki kelemahan tetapi bukan sehingga menyokong atau mengundi pembangkang dalam pilihanraya.

Menurutnya kerajaan tidak seperti pembangkang yang hanya tahu menyalahkan itu ini.

“Ceramah pembangkang semua senang...dari awal hingga akhir tak cakap benar. Mereka ini bukan gokongan yang bersyukur. Sebab itu, kita jangan salah pilih kerajaan hingga buang yang baik,” katanya.

Ketua UMNO Bahagian Teluk Kemang itu menempelak pembangkang yang tiada idea dengan berterusan menyerang peribadinya sejak awal kempen pilihanraya Bagan Pinang.

Katanya, sudah jadi sikap pembangkang yang hanya memandang sesuatu perkara itu betul jika ianya memihak kepada mereka.

Berbaki kira-kira lima hari lagi, Mohd Isa yakin memenangi kerusi DUN Bagan Pinang kerana kempen ‘Jalan-Jalan Cari Undi’ olehnya sudah nampak signal atau cahaya untuk menang.

Walaupun penat kerana banyak program dari awal pagi hingga larut malam, beliau masih gagah dan bersemangat berkempen.

“Badan tak penat tapi mata mengantuklah,” katanya ketika disapa Agendadaily bertanya keadaannya sejak hari penamaan calon Sabtu lalu.- 5/10/09

p/s - Apapun maksud sebenar TS Isa, perkataan tidak sihat adalah tidak wajar dugunakan kerana mengundang perbagai tafsiran. Apatah lagi apabila mengundi melibatkan akal fikiran, maka tidak sihat boleh juga dieertikan tidak waras. Pernah seorang kawan saya berasa sangat meluat dan tercabar dengan slogan BN iaitu, Hanya Satu Pilihan - Barisan Nasional. Slogan ini adalah slogan rasmi BN semasa PRU ke 12 lalu. Beliau yang merupakan seorang profesional kejuruteraan, berkata slogan BN tersebut seolah-olah kita bodoh benar sehingga tidak boleh berfikir dan hanya membuat satu pilihan tanpa memikirkan perbagai pertimbangan. Jika soal slogan boleh timbulkan kemarahan terutama yang bergelar profesional, apatah lagi jika dikata tidak sihat kerana tidak menyokong BN.

Al-Quran bongkar punca gempa bumi!


Gempa di Indonesia pengetahuan Allah signifikan dari ayat al-Quran


MENAKJUBKAN Gempa di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Cuba lihat Al-Quran!. Siapa pun yang membuka Al-Qurâan dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah Swt. Demikian ayat-ayat Allah Swt tersebut:

17.16 (Surah Al Isra' ayat 16): Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.

17.58 (Surah Al Isra' ayat 58): Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya) , melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).

8.52 (Surah Al Anfaal: 52): (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Firâaun dan pengikut-pengikutny a serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.

Tiga ayat Allah Swt di atas, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa kemarin di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah berupa kehancuran dan kematian, dan kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan kedurhakaan, dan juga dengan keadaan Firâaun dan pengikut-pengikutny a. Ini tentu sangat menarik.

Selasa, 6 Oktober 2009

Berapa nilai wang anda?


Kesan kemelesetan ekonomi terus dirasai, akibatnya nilai wang yang diperolehi setiap bulan menyusut. Walaupun hakikatnyan gaji atau pendapatan seseorang meningkat disebabkan kenaikan gaji tahunan atau lebihan pendapatan lain, tetapi dalam masa yang sama jumlah pendapatan tidak mampu menandingi nilai keperluan yang meningkat.

Harga barang keperluan sering meningkat dan hampir pasti tidak turun. RM 10 adalah tidak memadai untuk perbelanjaan satu hari. Malah jika ditambah dengan tambang pengankutan awam, RM 10 adalah terlalu sedikit. Seorang suri rumah juga tidak mampu untuk hanya berbelanja dengan hanya RM 10. Seorang lulusan ijasah sarjana muda yang baru graduat, mungkin boleh memperolehi pendapatan sekitar RM 2000. Tetapi untuk membayar ansuran kereta kerana perkhidmatan pengankutan awam yang masih lemah dan tidak menyeluruh, sewa rumah atau bilik, makan minum sekurang-kurangnya RM 15-20 sehari, minyak, tol, insuran, HP dan lain-lain, RM 2000 hanya cukup untuk individu itu sendiri sahaja.

Jika individu itu ingin berkeluarga, beliau perlu mencari rumah lain yang sesuai, yang tentulah sewanya lebih mahal berbanding dari menyewa bilik sahaja. Malah banyak perbelanjaan lain meningkat dengan mendadaknya. Oleh yang demikian adalah sukar kehidupan berkeluarga dengan hanya satu sumber pendapatan. Peningkatan kos sara hidup individu tadi tidak mendapat pembelaan sesiapapun, sama ada majikan si individu itu ataupun pihak kerajaan. Berkeluarga adalah pilihan sendiri, tidak berkeluarka pula jika umur semakin lewat adalah fenomena tidak sihat.

Maka pilihan ramai adalah memilih pasangan yang berkerja atau pasangan tersebut mesti bekerja. Namun, ini juga tidak lama apabila rezeki anak mulai hadir. Kos sara hidup juga meningkat dari segi kelengkapan barangan bayi sehinggalah kepada kos penjagaan bayi yang tinggi. Kehadiran cahaya mata adalah satu rahmat dan sering ditunggu-tunggu,ia tidak boleh sama sekali dianggap sbagai punca kesempitan wang atau beban malah pihak kerajaan sendiri menyediakan peruntukan bagi meningkatkan reproduktif bagi mereka yang tidak mempunyai anak serta menyasarkan jumlah penduduk sehingga 70 juta pada tahun 2020 yang bakal menjadi modal insan negara. Bak kata Anwar Sadat bekas Presiden Mesir, yang menjadi aset Mesir bukanlah Terusan Suez ataupun Piramid, tetapi generasi muda Mesir yang akan mencorakkan Mesir.

Malam tadi dalam rancangan Hujah di TV 9, penganalisis ekonomi Dato. Salleh Majid memberi satu contoh mudah bagaimana gaji seorang akautan lima tahun dulu sekitar RM 2000.00 dibandingkan dengan harga sebuah rumah yang juga keperluan. Sedang gaji akauntan hanya meningkat kurang dari tiga ribu bagi tempoh lima tahun, harga rumah yang selesa meningkat dengan begitu pantas sekali.

Oleh yang demikian,jika individu berkeluarga ingin mencari kediaman yang selesa buatnya, adalah hampir mustahil untuk dimiliki tanpa mempunyai pasangan yang berkerja. Walaupun mempunyai pasangan bekerja, rata-rata ramai penduduk Malaysia masih punya masalah kewangan, sama ada disebabkan kenaikan kos hidup yang menyeluruh ataupun ketidak upayaan menguruskan kewangan secara berhemah. Oleh itu sering sekali rakyat Malaysia dilihat terlibat dalam usaha-usaha untuk menambahkan pendapatan. Usaha-usaha ini tentu sekali baik, tetapi yang tidak sedapnya apabila ia menjejaskan produktiviti di tempat kerja hakiki dan keharmonian kekeluargaan. Bila ianya melibatkan kekeluargaan, maka pertamanya ialah peningkatan kes-kes sosial akibat kurang perhatian dan kasih sayang dari ibu bapa terhadap anak-anaknya, malah suami isteri itu sendiri.

Statistik menunjukkan peningkatan terhadap penubuhan syarikat yang menawarkan program - program bersifat skim cepat kaya, dan ramai pula yang menyertainya, baru-baru ini kesatuan pekerja sektor awam memaklumkan ramai anggota tentera yang terlibat dalam pelaburan yang kabur. Pelaburan diperolehi dari pinjaman dan keuntungan adalah tidak memadai, selain itu ada juga yang terpaksa melakukan dua kerja sama ada bersambung selepas waktu kerja hakiki ataupun dua kerja dalam satu masa dengan melibatkan diri dalam perniagaan sampingan. Aktiviti ini sedikit sebanyak mengurangkan beban kewangan tetapi meningkatkan masalah lain seperti soal hubungan suami isteri, anak dan sosial. Penakiri sendiri tidak sampai hati untuk mengadap komputer menulis artikel untuk membiarkan anak yang tentunya memerlukan perhatian, samada menemaninya bermain, atau membacakanya buku. Bayangkan seawall 6.30 pg si anak telah dihantar ke pengasuh dan selewat 6.30 ptg pula baru diambil. Masa yang ada adalah begitu singkat sekali bila ditolak masa berehat,solat, makan dan tidor. Apakah ada masa untuk sianak? bagaimana pula masa itu harus dicuri pula untuk menambahkan pendapatan keluarga dengan melibatkan diri dalam kerja lebih masa. Tetapi ada pula yang berkata, berkorban sekarang demi masa depan yang lebih cerah.

Dalam soal ketidak upayaan menguruskan kewangan secara berhemah, pihak kerajaan telah mengambil langkah untuk membantu antaranya dengan penubuhan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kewangan AKPK, rancangan TV meningkatkan nilai wang anda dengan nasihat-nasihat yang berguna serta penubuhan Jabatan Insolvensi untuk membantu mereka yang menghadapi masalah kemuflisan. Tetapi ini masih tidak cukup dan kesannya tidak menyeluruh, setakat mengajar pengurusan kewangan terutama bagi mereka yang bermasalah tidak cukup tanpa ada satu usaha besar untuk mengurangkan kadar kos sara hidup. Berbalik kepada anak sebagai penyeri kepada sesebuah keluarga, individu yang baru berkeluarga dan memperolehi anak kecil terpaksa membelanjakan RM 250-350 untuk urusan penjagaan anak, belum lagi kos kain lampin pakai buang, susu dan rawatan kesihatan. Anak kecil juga sering meragam dan memerlukan pemeriksaan berjadual. Tentu sekali ini meningkatkan jumlah cuti yang diambil malah kadang kala menyebabkan gaji dipotong bagi sesetengah organisasi. Walhal setiap anak yang dilahirkan adalah aset negara dan bakal modal insan.

Pihak kerajaan menyarankan pihak swasta menyediakan TASKA bagi membolehkan ibu bekerja menghantar anak kesana dengan kos minimum, tetapi apa peranan pihak keajaan sendiri? Kerajaan memang ada menyediakan TASKA dan Permata Negara dibeberapa buah tempat, tetapi masih terlalu besar ruang yang tidak dipenuhi. Jika kerajaan sendiri bersungguh menubuhkan TASKA seperti mana TADIKA KEMAS, atau pusat jagaan Permata Negara yang bersistematik tentu sekali beban sara hidup terutama yang berkeluarga akan berkurangan.
Dalam usaha mengurangkan beban rakyat lagi, terutama dibandar, pihak kerajaan perlu mengambil alih konsesi lebuhraya yang berlingkar mengaut wang dari poket rakyat setiap hari. Penafian kerajaan untuk tidak mengambil alih PLUS sedangkan sebelum ini dikatakan kajian telah dibuat cukup menghampakan. Penakiri mencadangkan agar kerajaan mengambil alih konsesi lebuhraya dengan mengekalkan bayaran tol, tetapi dikurangkan sehingga 50% bagi tidak membebankan kerajaan dalam soal pengurusan yang dikatakan mencecah sehingga RM 1 juta sehari bagi lebuhraya PLUS sahaja. Rakyat tentu rasiaonal dan tidak meminta dihapuskan terus tol, kerana faham akan kos pengurusan yang tinggi. Rakyat tidak mahu PLUS berubah menjadi seperti Jalan Kuching yang tidak lagi bertol dan kualitinya turun mendadak atau MRR II yang dibina tanpa tol tetapi tidak diurus dengan baik. Rakyat mahu melihat PLUS diurus seperti IJN tetapi berpatutan. Pengurangan kadar tol sebanyak 50% tentu sekali mengurangkan beban rakyat dalam banyak sektor, selain dari segi individu, kadar tambang dan kos penghantaran juga boleh diturunkan.

Selain itu projek perumahan mampu milik dan sederhana perlu diperbanyakan, kerajaan mesti memainkan peranan penting membantu memperbanyakan projek-projek tersebut . Menyediakan perumahan yang murah dan selesa kepada rakyat dapat memberikan kesan baik bukan sahaja kepada keluarga yang terlibat, tetapi dalam pembangunan negara itu sendiri. Kerajaan juga harus mengambil langkah mengurangkan cukai kepada mana-mana barang atau perkhidmatan yang banyak atau menjadi keperluan rakyat. Pemberian subsidi seperti air percuma oleh kerajaan Selangor, harus diperluaskan diseluruh negara, malah bekalan elektrik percuma ala air di Selangor boleh diperluaskan kepada golongan yang berpendapatan rendah dan golongan yang mempunyai tangung jawab yang banyak. Makanan sebagai sumber kehidupan juga harus dijamin murah. Langkah-langkah memperbanyakkan penghasilan makanan dan membina syarikat kerajaan bagi membolehkan harga makanan dikawal perlu dilakukan segera. Rakyat juga masih menanti perjalanan menaik taraf pengankutan awam yang diwar-warkan, maka dengan itu projek puluhan billion ini haruslah disegerakan. Dan akhir sekali sesuatu yang paling tidak boleh dilupakan ialah memerangi rasuah dengan bersunguh-sungguh. Inilah satu punca yang menyebabkan kepada peningkatan kos pada hari ini yang seterusnya mengecilkan nilai wang kita.
Jika ini dapat dilakukan, maka tidak perlu gaji dinaikan, dan tidak perlu peruntukan gaji minimum. Cukuplah apabila ringgit kita bernilai.

Jumaat, 18 September 2009

Menjawab komen Lia Suraya

Mulanya Penakiri hanya berniat untuk membalas komen Puan lia, tetapi mungkin kerana komen balas Penakiri terlalu panjang, maka tidak dapat diterbitkan atau Penakiri tidak tahu cara, oleh itu Penakiri menerbitkanya sebagai posting..

Komen puan Lia berkaitan artikel Penakiri Menanti Hukuman Sebat keatas Kartika Sari

1 ulasan:

Lia Suraya
berkata...

Hukuman Islam sepatutnya lebih lembut dan lebih berperikemanusiaan; bukan lebih keras dan lebih kejam.

Saidina Umar pun tak potong tangan pencuri, walaupun hukum hudud menetapkannya begitu.

Mungkin Saidina Umar lebih berperikemanusiaan daripada sesetengah hakim mahkamah syariah kita.



Terima kasih atas komen puan,

1. Pertamanya saya bersetuju hukuman mahkamah syariah Malaysia adalah zalim.

Zalim kerana menghukum tidak mengikut hukuman Allah. Hukuman yang ada sekarang ialah hukuman yang ditetapkan oleh perlembagaan iaitu mahkamah syariah tidak boleh menghukum lebih dari tga tahun penjara,denda lima ribu ringgit dan enam sebatan.

Apabila mahkamah menghukum dengan hukuman sedemikian, maka :
i) Zalim kerana tidak menunaikan hak Allah terhadap ciptaanya. Kalau kereta kita tak ikut manual dia,kita guna diesel, walhal kereta tersebut guna petrol, maka kita telah menzalimi kereta tersebut. Allah yang cipta kita, tahulah Allah apa yang terbaik untuk kita.

ii) Sekiranya seseorang dipenjara,maka kita telah menzalimi orang tersebut dan keluarganya. Memisahkan sianak dengan siayah, memisahkan sisuaami dengan isteri. Hukum Islam tidak begitu, selepas habis sebatan, pesalah kembali kepada keluarga dan masyarakat pada hari itu juga sekiranya keadaan baik,jika tidak tanggungjawb kerajaan untuk merawatnya.

Selain itu,perlaksanaan penjara juga membazirkan wang pembayar cukai. Berapa puluh ribu banduan di Malaysia yang ditanggung makan minum,pakai dan tempat tinggal? Malah sudah ada kes di Malaysia bekas banduan sengaja buat kesalahan agar terus dipenjarakan.

2. Menjawab hukum Islam perlu lebih perikemanusiaan dan lembut. Hukum Islam adalah hukum yang ditetapkan oleh Allah. Sebagai manusia yang beriman, wajib kita laksanakannya samaada hukuman tersebut samamada keras atau tidak disukai oleh orang munafik dan kafir.

3. Sebenarnya hukum islam memang berikemanusiaan. Sebab islam menjaga lima perkara:
i) Agama
ii) Nyawa
iii) Akal
iv) Harta dan
v) Keturunan

Contoh Islam menjaga keharmonian manusia dalam perlaksanaan hukum islam:
1- Untuk mengawal kesucian keturunan, Islam melarang penzinaan. Para penzina boleh disebat sehingga seratus kali dan direjam sampai mati bagi yang sudah berkahwin.

2-Untuk mengawal akal dan keselamatan, peminum arak boleh disebat dari 40-80 sebatan.

3- Untuk mejaga maruah, penuduh orang berzina tanpa empat saksi yang adil boleh disebat dengan 80 sebatan.

4- Untuk menjaga keselamatan jiwa, pembunuh tanpa sebab boleh dikenakan Qisas yang mana sipembunuh boleh dibalas bunuh.

5- Untuk menjaga kemurnian agama, si murtad boleh dibunuh jika masih berdegil dan enggan bertaubat.

6- Untuk menjaga harta, pencuri yang mencuri bukan kerana lapar akan dipotong tanganya.

Hukum Islam terdiri daripada
1- Qisas
2- Hudud
3- Diat, dan
4- Ta'zir

ianya bersumberkan kepada empat sumber iaitu:
1) al-Quran
2) al-Hadis
3) al-Ijma' dan
4) al-Qiyas

4. Islam juga adalah yang terawal dalam menjamin keselamatan kanak-kanak,wanita,orang tua dan mereka yang bersembunyi dalam rumah dan tempat ibadat. Bukankah islam lebih kehadapan dalam hak asasi manusia?

Berbalik kepada hukum islam sebagai hukum Allah. Didalam islam kita tidak boleh melepasi hudud(had) yang semenstinya ditetapkan oleh Allah. Hukuman gantung sampai mati contohnya adalah tidak islamik dan haram kerana melepasi had yang ditetapkan oleh Allah terhadap pengedar dadah. Berdasarkan blog puan juga, saya tidak pasti tentang hukuman sebat sebanyak 400 rotan, kerana had didalam islam ialah seratus rotan sahaja. Allah hanya menetapkan hukuman mati kepada golongan yang berkahwin tapi berzina,pembunuh dengan sengaja,murtad, perompak dan pemberontak.

5. Saidina Umar tidak laksanakan hukuman Allah? Umar yang mana? Umar al Khatab atau Umar abd Aziz? Umar al-Khattab sangat tegas orangnya. Beliau menghukum peminum arak dengan 80 sebatan berbanding Nabi s.a.w 40 sebatan.
Pernah khalifah Islam amirul mukmin saidina Umar menjatuhkan hukum sebat keatas anaknya sendiri oleh kerana melakukan kesalahan merogol seorang wanita ketika dia mabuk..
Walaupun ramai orang merayu tetapi baginda teruskan sebatan. Akhirnya anaknya meninggal dunia. Sebagai seorang amirul mukminin baginda memastikan keadilan berlaku keatas keluarganya sendiri sebelum dia memastikan keadilan didalam masyarakat.

Berkaitan hukuman potong tangan pula, Saidina Umar tidak melakukanya dalam kes-kes tertentu,iaitu semasa negara dalam keadaan susah dan makanan adalah sukar serta dinegeri yang baru islam tawan. Banyak kes lain seperti zina juga pernah saidina Umar tidak menjatuhkan hukuman kerana menerima alasan terpaksa oleh seorang wanita. Oleh itu tidak boleh dituduh Saidina Umar tidak memotong tangan pencuri. Dan sememangnya Saidina Umar seorang yang beperikemanusiaan, beliau menjadi demikian kerana beliau mengikut Islam. Wallahualam

Khamis, 17 September 2009

Lagi wanita disebat, Telahan Penakiri tepat


Dua dihukum sebat kerana cuba lakukan persetubuhan haram


SHAH ALAM 17 Sept. – Selepas kes Kartika Sari Dewi Shukarnor hampir reda, seorang lagi wanita dan pasangannya dikenakan hukuman sebatan enam kali dan denda RM5,000 oleh Mahkamah Tinggi Syariah di sini selepas mengaku bersalah cuba melakukan persetubuhan haram pada Mei lalu.

Mereka yang merupakan kerani akaun dan kerani di syarikat swasta adalah individu pertama yang disebat mengikut peruntukan di bawah Enakmen Jenayah Syariah Negeri Selangor 1995.

Hakim Syarie Mohammad Khalid Shaee@Shai hari ini bagaimanapun membenarkan hukuman sebat itu ditangguhkan sehingga rayuan terhadap hukuman tersebut selesai. - Utusan.

s.i.n.i untuk artikel sebelumnya

Rabu, 16 September 2009

Najib 1Malysia - Rakyat didahulukan..




Berita TV 1 malam tadi menunjukkan bagaimana satu perubahan keatas Pudu Raya, stesyen bas utama rakyat Malaysia telah berubah wajah seperti mana yang dijanjikan oleh DS Najib hasil lawatanya yang popular dengan kata-kata 'saya lihat sendiri dan saya hirup baunya'. Gambaran dari vidio yang ditayangkan menunjukan tempat menunggu di Pudu Raya telah berubah sekurang-kurangnya seperti LCCT di Sepang.

Langkah ini tentu sekali melegakan rakyat Malaysia terutama berpendapatan rendah yang akan berpusu-pusu menggunakannya Pudu Raya bagi pulang ke kampong sempena cuti Idilfitri. Seorang kolumnis Harakah yang terkenal, Saudara Lanh adalah pengguna tetap Pudu Raya. Setiap hari beliau akan menggunakan bas bagi perjalanan Melaka- KL.

Dalam penulisanya, beliau acap kali membangkitkan tentang masalah di Pudu Raya. Beliau membandingkan Pudu Raya yang sering digunakan oleh golongan berpendapatan rendah tidak berubah sejak tiga puluh tahun dahulu, berbanding lapangan terbang baru KLIA yang dibangunkan kerana penggunanya adalah dari golongan berada walaupun lapangan terbang Subang masih elok.

Orang miskin dan berpendapatan rendah sering dikaitkan sebagai rakyat, walaupun rakyat adalah sesiapa sahaja yang menjadi rakyat kepada sesebuah negara. mengutamakan rakyat adalah dianggap lebih tepat jika mengutamakan golongan berpendapatan rendah. 'Rakyat' sering bising-bising memperjuangkan hak mereka, tetapi sering orang kaya yang tidak bising ini mendapat haknya. Kerajaan membina KLIA, lebuhraya yang baik,pondok polis dan sebagainya dikawasan orang kaya.

Syarikat swasta juga sering mengutamakan orang kaya, rumah-rumah dibina dengan mewah,padang golf tumbuh melata,pusat beli belah penuh esklusif seperti The Curve dan Pavillion.Pusat perubatan swasta kini berbintang, Petronas turut menubuhkan Prince Court yang tentunya tidak mampu digunakan oleh 'rakyat' tadi. Semuanya untuk orang kaya yang tidak dipandang sebagai rakyat.

Tetapi rakyat sebagai golongan terbanyak adalah kuasa undi yang ditakuti.Akhir-akhir ini rakyat menunjukkan bagaimana kuasa mereka mengalahkan parti kerajaan pusat. Kehendak-kehendak serta keselesaan rakyat kini perlu dipenuhi. Pudu Raya yang dekat dengan rakyat diberi imej baru, tidak sedikit peruntukan yang dilaburkan. Selain itu satu steyen bas sementara dibina di Jalan Hang Tuah bagi mengelakkan bas beratur yang menyebabkan kesesakan teruk disekirar Pudu Raya. Semua ini dapat dinikmati oleh rakyat sebelum idilfitiri.

Sebelum itu kerajaan telah mengumumkan peruntukan berpuluh bilion untuk menaik taraf perkhidmatan pengankutan awam di Malaysia, terbaru 7 bilion lagi untuk menyambung perkhidmatan LRT PUTRA dan STAR ke kawasan bandaran baru di Putra Hight. Malah ERL iaitu perkhidmatan keretapi laju yang sesuai untuk orang kaya ini akan menyambung relnya sepanjang dua kilometer lagi ke LCCT yang biasa digunakan oleh rakyat.

Menteri Wilayah Perseketuan dalam tinjauanya di Masjid India baru-baru ini turut berjanji akan menaik taraf kawasan tersebut dan membiarkan ianya menjadi pusat beli belah utama rakyat walaupun menyedari kesan trafik terjejas dikawasan sekitar. Ini semua untuk peniaga bawahan yang digelar rakyat!

DS Najib petang tadi turut melawat Stesyen Minyak Petronas di Bangsar, sekali lagi DS Najib dapat melihat sendiri dengan matanya kesusahan pemandu teksi beratur mengisi gas NGV dan dapat pula menghirup bau petrol RON 95 yang mungkin akan digunakan oleh pasukan F1 1Malaysia Lotus itu nanti. Melihat keadaan itu DS Najib menambah dua lagi stesyen NGV di Lembah Kelang iaitu di Jalan Chocrane dan Bandar Tun Razak. Ianya tentu sekali melegakan usahawan teksi yang turut digelar rakyat.

Menghadapi Idilfitri yang suram kerana ekonomi yang melanda, kaki tangan kumpulan sokongan iaitu golongan berpendapatan rendah dalam perkhidmatan kerajaan yang turut digelar rakyat boleh menarik nafas walaupun tidak lega sepenuhnya dengan duit raya khas sebanyak RM 500.00 dengan dua kali bayaran.

DS Najib menunjukan kesungguhanya untuk menarik balik sokongan rakyat kepada BN. Tapi apakan daya, apabila langkah DS Najib ini tidak pula dikuti oleh orang bawahannya. Tee Kiat dan Soi Lek sedang berkungfu, 10 oktober bakal menjadi saksi. Samy Vellu pula menongkah arus aspirasi anak muda apabila beliau dan konco-konconya kekal didalam MIC. Belum lagi dikira gelagat anggota parti yang perkauman.

11 Oktober nanti, BN terutamanya UMNO akan berhadapan sekali lagi satu PRK. Menurut DS Najib yang sedar tentang kepentingan PRK Bagan Pinang ini, BN akan lakukan apa sahaja untuk memastikan kemenangan BN. Seperti yang ditulis diatas, DS Najib seolah-olah telah melakukan yang terbaik untuk rakyat keseluruhanya. Semuanya untuk rakyat. Tetapi hairan juga dengan projek raksaksa iaitu F1 1Malaysia Lotus. Dianggarkan kos setahun pasukan F1 mencecah 1Bilion setahun. Petronas mempunyai pengalaman dalam hal ini. Adakah keuntungan yang bakal diperolehi melebihi kos tersebut, jika tidak alangkah baiknya perumahan untuk rakyat diperluaskan. Hospital-hospital kerajaan ditambah jumlah wad dan prasarana yang selesa serta kelengkapan yang terkini.

Selain soal F1, timbul pula soal kroni dalam perkhidmatan bas untuk PLKN s.i.n.i Diharap soal ini adalah spekulasi semata-mata. Penakiri juga ingin mengucapkan tahniah dan terima kasih kepada pentadbiran DS Najib diatas pembebasan lima tahanan ISA. Namun hasrat rakyat ISA adalah dimansuhkan.
Semoga segala usaha DS Najib datang dari keikhlasanya untuk membantu rakyat dan segala usaha ini berterusan tanpa mengira fahaman politik.

Selasa, 15 September 2009

Tahniah D. Khir Baharom


Lulusan STAM kini diterima belajar di IPTA

PUTRAJAYA: Lulusan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) kini diterima melanjutkan pengajian di IPTA selepas Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengiktiraf peperiksaan itu setaraf Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM).

Perkara itu diumumkan Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, di sini, pagi ini.

Komen Penakiri

Tahniah diucapkan kepada D. Khir Baharom Menteri JPM bagi hal ehwal Islam kerana memartabatkan STAM. Mesyuarat yang dipengerusikan oleh TS Muhyidin sebagai Men. Pelajaran turut disertai Men. Pengajian Tinggi dan Khir sendiri selaku Menteri JPM bagi hal ehwal Islam. Keputusan ini adalah satu keputusan yang telah lama ditunggu tunggu oleh aktivis Islam. Penakiri mencadangkan agar selepas ini D. Khir membuat mesyuarat pula dengan KSN dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Jabatan Perkhidmatan Awam dan Men. JPM berkaitan supaya dapat lepasan STAM menjawat jawatan setaraf STPM didalam perkhidmatan awam seperti penolong pegawai tadbir N27. Moga usaha D.Khir memartabatkan Islam di Malaysia dipermudahkan Allah. Jika Malaysia boleh hantar pasukan F1, masakan tidak untuk martabatkan Islam

Menanti Hukuman Sebat keatas Kartika Sari




Tinggal beberapa hari sahaja lagi, lebih kurang empat hari lagi, Penakiri bukanlah budak lagi sehingga tertunggu-tunggu hari lebaran, tetapi apa yang dihitungkan ialah drama penyebatan Kartika Sari. Menurut laporan media, Kartika akan disebat selepas bulan Ramadhan ini. Tentu sekali beliau tidak akan disebat pada 1 Syawal ini, tetapi pastilah dalam bulan syawal ini jika drama ini tidak ada skrip baru.

Sekiranya Kartika Sari benar-benar disebat pada bulan syawal ini, tidak kiralah tukang sebatnya menurut syariah atau tidak, maka sesuatu yang bakal mengubah sejarah moden Malaysia bakal berlaku. Ini kerana, undang-undang tertinggi Malaysia ialah Perlembagaan Malaysia. Jika sesuatu undang-undang itu bercanggah dengan perlembagaan, maka undang-undang itu terbatal.



Walau bagaimanapun, berlaku tafsiran berbeza mengenai undang-undang Islam. Perlembagaan memberi kuasa penuh kepada negeri berkaitan hal ehwal Islam. Tetapi dalam masa yang sama, lain-lain mahkamah di Malaysia tidak pula dibenarkan menjatuhkan hukuman melebihi Enam sebatan, denda RM 5000.00 dan tiga tahun penjara. Maka jadilah mahkamah syariah 356. Hanya mahkamah sivil sahaja yang boleh menjatuhkan hukuman maksimum seperti 20 sebatan, penjara seumur hidup dan juga gantung sampai mati.

Pernah satu ketika D. Zaid Ibrahim menyaman Kerajaan Kelantan berkaitan isu hudud. Secara peribadi Penakiri bersetuju akan saman ini. Namun disebabkan soal sentimen,maka saman ini dibatalkan. Penakiri bersetuju bukan kerana Penakiri suka hudud ditentang dan dimalukan, cuma Penakiri ingin mengetahui apa keputusan mahkamah itu nanti, jika benar kuasa Islam dibawah negeri termasuklah undang-undang jenayah, maka benarkanlah kerajaan negeri yang ingin laksanakan seperti yang telah diluluskan oleh DUN Kelantan dan Terengganu. Agensi kerajaan juga perlulah membantu dalam perlaksanaan undang-undang jenayah Islam, polis perlu menangkap orang yang bersalah, pegawai Penjara yang terbabit perlu jalankan hukuman yang ditetapkan oleh Mahkamah syariah.

Tetapi jika keputusan saman tersebut tidak memihak kepada mahkamah syariah untuk menjalankan undang-undang jenayah Islam, maka satu kempen besar-besaran bolehlah dibuat bagi mendesak agar perlembagaan dipinda sewajarnya supaya ianya bolehlah dilaksanakan. PAS memang membantah saman yang kemukakan oleh D. Zaid kerana berfikir ianya menghina Islam, tetapi UMNO mengarahkan D. Zaid menarik balik saman tersebut kerana jika Mahkamah Perseketuan memutuskan yang negeri tiada kuasa menjalankan undang-undang jenayah syariah walaupun atas nama Islam dibawah negeri-negeri, maka kesalahan tidak melaksanakan hudud seratus peratus jatuh kepada kerajaan pusat.

Maka atas dasar itu, jika selepas umat Islam menyambut kemenangan sebulan Ramadhan, Kartika akan disebat jua bagi menjalalankan perintah Y.A Hakim Mahkamah Syariah Kuantan, Abdul Rahman Mohd Yunos, ianya akan menjadi satu keputusan rujukan kepada lain-lain mahkamah syariah di Malaysia. Ini kerana Perseketuan tidak membenarkan wanita disebat. Jika Kartika disebat atas alasan ianya dibenarkan oleh Islam, maka akan ada juga tafsiran yang Islam membenarkan sebatan sehingga seratus kali, memotong tangan dan sebagainya. Ianya akan cepat meluas,kuasa hakim mahkamah syariah yang sebelum ini dipandang enteng mula digeruni, masaakan tidak mahkamah syariah Kuantn terletak dalam negeri Pahang yang mana PM kita adalah dari sana dan lebih dari itu DS Najib adalah bekas MB Pahang!



Jika benar sebatan tetap berlaku ke atas Kartika, kebangkitan Mahkamah Syariah akan dapat dilihat dengan cepat terutama dinegeri-negeri PR. Ini kerana yang memulakan ialah negeri PM, mengikut negeri PM adalah lebih baik dari mengikut negeri Tok Guru. Kalian tentu perasan tentang bagaimana PR kehilangan kuasa keatas pentadbiran Islam dinegeri-negeri pentadbiran mereka. Para pengarah Jabatan Agama Negeri dan Pengerusi Majlis Agama Negeri adalah berkuasa penuh mengalahkan Exco kerajaan negeri atas nama kuasa mereka diberi oleh Sultan. DS Nizar menghadapi masalah besar apabila cuba menukar Pengarah JAIP, masalah yang sama turut dihadapi di P.Pinang bila perkenan Agong tidak diperolehi untuk menukar ADUN UMNO yang mengetuai JAIPP, malah di Pulau Pinang, kerajaan negeri tiada kuasa soal zakat melainkan JAIPP. Masalah juga berlaku di Selangor dan Kelantan. Cuma di Kedah tidak kedengaran masalah yang serupa.

Kuasa keatas mahkamah syariah adalah sesuatu yang baik, tetapi perlaksanaannya perlulah secara berhemah agar tidak melihat syariah itu suatu yang kolot dan suka menghukum. Kepada bukan Islam, janganlah campur tangan kerana kamu tidak disentuh oleh Mahkamah Syariah. Setakat ini hanya dua DUN sahaja yang meluluskan undang-undang jenayah syariah Islam seperti yang dianjurkan oleh Islam iaitu Kelantan dan Terengganu. Undang-undang tersebut diluluskan didalam DUN. Jika Kartika boleh disebat dengan mengatasi Perlembagaan atas nama Islam milik negeri,maka undang-undang jenayah Islam yang diluluskan oleh DUN juga sudah tentu boleh dilaksanakan mengikut sentimen ini. Sama-samalah kita tunggu Idilfitri ini, sama ada mahkamah Syariah akan tersudut didinding, atau berdiri sama tinggi duduk sama rendah dengan Mahkamah Sivil. Keputusan ini sangat sukar, tidak diberi dituduh menghina syariah dan bakal hilang undi Melayu, di beri takut pula kesan undi bukan Melayu dan kecaman antarabangsa. Yang pasti, rakyat semakin celik dan banyak juga NGO Melayu yang aktif mempertahankan Melayu dan Islam. Penakiri mendoakan agar Mahkamah Syariah diberi kuasa yang sewajarnya.

Jumaat, 11 September 2009

Usahawan Nuklear Dicari?


Australia siasat broker nuklear warga Malaysia

MELBOURNE - Akhbar The Age semalam melaporkan seorang ahli perniagaan warga Malaysia yang menjadi broker perjanjian bagi mencetak mata wang untuk dua syarikat Australia di Malaysia turut menjalankan aktiviti sebagai broker program senjata nuklear Pakistan.

The Age melaporkan, pasukan petugas Polis Persekutuan Australia kini menyiasat bayaran yang dibuat oleh sebuah daripada syarikat itu yang membabitkan wang berjuta-juta dolar dalam bentuk komisen.

Pembayaran kepada orang tengah rakyat asing berkenaan dipercayai digunakan untuk membantu memuktamadkan perjanjian bagi mencetak wang di Afrika, Asia dan Amerika Latin.

Bekas sekutu perniagaan ahli perniagaan warga Malaysia itu memberitahu akhbar berkenaan bahawa, beliau mendakwa mempunyai hubungan dengan pegawai kanan tertinggi di Malaysia dan khidmatnya boleh digunakan untuk membantu menguruskan perjanjian untuk syarikat asing.

Syarikat-syarikat Australia memenangi kontrak mencetak mata wang di Malaysia pada 1998 dan 2004 untuk wang kertas polimer buatan Australia.

Malaysia memperkenalkan wang kertas polimer peringatan RM50 pada 1998 ketika menjadi tuan rumah Sukan Komanwel ke-16 dan wang kertas polimer RM5 pada 2004. - Bernama

s.i.n.i

Jeng jeng jeng.. Ingat lagi tak siapa punya syarikat?

Pencalonan Isa resahkan Muhyidin


Dalam pemlihan UMNO baru baru ini, menyaksikan perebutan tiga penjuru jawatan Tim. Presiden UMNO. Walau bagaimanapun, menjelang hari pertandingan menyaksikan pertembungan satu lawan satu iaitu TS Muhyidin menentang TS Muhammad2 Taib. Ini bukan bermaksud calon ketiga DS Ali Rustam menarik diri, tetapi beliau telah ditarik keluar atas pertuduhan politik wang.

Formula didalam UMNO mudah sahaja, jika kamu diarahkan turun, kamu perlu turun dan jangan melawan, melawan ertinya tamatlah riwayat politik anda jika anda bukan tokoh yang kuat. Sebab itu Ali Rustam masih kekal sebagai KM Melaka dan pemimpin kanan UMNO. Tokoh-tokoh lain yang tidak diapa-apakan dari segi undang-undang kerajaan setelah disabitkan dengan undang-undang UMNO ialah TS Isa Samad.

TS Muhyidin yang dilihat sukar dicabar kerana orang yang menentangnya kurang bertokoh, berjaya dalam pertandingan merebut jawatan Tim. Presiden UMNO. Beliau kemudiannya dilantik sebagai TPM, satu jawatan yang kritikal sekaligus menjawat jawatan panglima perang bagi BN jika berlaku PRK.

Beregu Najib-Muhyidin bukanlah satu beregu yang dilihat baik. Najib dalam tidak-tanduknya lebih memntingkan untuk menarik kembali sokongan dan kepercayaan rakyat kepada BN. Penubuhan badan khas PKFZ, duit raya untuk kaki tangan awam, pendakwaan segera keatas pendemo kepala lembu dan terbaru mengajak PAS bersatu dan mengistiharkan UMNO sebagai parti Islam.

Muhyidin pula dengan agenda tersendiri, cuba menjadi hero dengan menggelar orang lain pengkianat (walaupun tuduhan tersebut kembali kepadanya) campur tangan yang tidak diundang dalam politik Terengganu, melambat-lambatkan pemansuhan PPSMI dan sering membangkitkan isu perkauman. Kini TS Muhyidin yang bakal mengembeling tenaga di PRK Bagan Pinang berdepan pula soal calon yang akan mewakili UBN. Bahagian Telok Kemang sebulat suara mencalonkan ketua mereka TS Isa Samad. Sesuatu yang jarang berlaku kerana selalunya bahagian akan mencalonkan senarai nama,bukan calon tunggal. Ini menunjukan yang Isa sangat berpengaruh disana dan jika mewakili UBN, peluang Isa sangant cerah untuk menang, tetapi kemenangan UBN buat kali pertama di Semenanjung bukanlah dengan kemenangan Isa.

Kemengangan Isa bakal menyaksikan kebangkitan bekas Naib Presiden paling kanan itu, beliau akan dijulang sebagai hero kerana membawa kemenangan pertama buat UBN setelah diselubungi kekalahan demi kekalahan. Kebangkitan ini lah yang merisaukan MB N9 dan TS muhyidin. Sekali lagi TS Muhyidin mementingkan agendanya dengan meminta calon lain untuk dipertimbangkan, dan bukannya seorang calon sahaja. (menunjukan ketidak senanganya dengan Isa)

Jika KPI dibuat untuk TS Muhyidin, ternyata beliau gagal sebgai pemimpin kerajaan dan politik. Kegagalan beliau bukan kerana kurangnya ketokohan dan kepintaran beliau, tetapi kerana agenda peribadi beliau dalam mengejar cita-cita ke jawatan yang lebih tinggi. Sebab itu DS Najib kelihatan berseorangan dalam misi 1Malaysianya, manakala TS Muhyidin dengan misi tersendiri, dipercayai TS muhyidin telahpun mempunyai pelan beliau sendiri bagi menyingkirkan Najib. Namun DS Najib juga bukan bodoh, peluang kemenangan UBN dalam PRK Bagan Lalang dengan pencaloan Isa akan digunakan untuk menyekat pengaruh TS Muhyidin. Peluang tak selalu datang. Orang yang terbaik ialah orang yang tahu menggunakan peluang. Wallahualam.

Mengangkasakan Bangsa..


MENAKJUBKAN
Kepulan gas berbentuk sayap rama-rama, yang tidak dapat dilihat sebelum ini.

IMEJ terbaru dirakamkan oleh teleskop gergasi angkasa lepas Hubble selepas ia dinaik taraf dan dibaiki, baru-baru ini. Kos naik taraf dan membaiki Hubble bernilai AS$1 bilion (RM3.5 bilion), termasuk pemasangan dua kamera baru dan peralatan-peralatan sains. Menurut saintis kanan Agensi Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan Amerika Syarikat (NASA), Dave Leckrone, imej yang dirakamkan oleh Hubble itu lebih tajam dan jelas berbanding sebelum ia dibaiki. – Agensi

p/s - Kemajuan negara barat terutamanya dalam teknologi angkasa lepas termasuklah dalam bidang pengkajian angkasa lepas itu sendiri. Mereka bermula dengan kajian bintang,bulan planet dan lain-lain sebelum terbang ke angkasa. Teknologi angkasa lepas bukan sahaja bermaksud melepaskan roket keangkasa atau menghantar angkasawan ke luar orbit, tetapi juga perbagai teknologi lain seperti teleskop.

Tun Abdullah yang dianggap PM tidur,juga mempunyai selera dalam bidang angkasa lepas dengan projek Angkasawan Negara.Negara kita juga sudah mengorak langkah dalam pengkajian angkasa lepas, dan tidaklah terlalu kebelakang. Saya fikir Agensi angkasa negara kita perlu rajin menerbitkan kajian dan penemuan mereka bagi melahirkan minat dan penyertaan generasi warga. Di Malaysia,roket telah sampai ke bulan buat pertama kali pada tahun 1998, sebelum berpisah pada tahun 2004 dan kini bermula 2008 bersama kembali. ;)


1. Web Planetarium
2. Agensi Angkasa Negara

Khamis, 10 September 2009

Emas..hilang dan beli kapal?


1. BN Rompak Rizab Emas Negara!

Rizab emas Malaysia yang menjadi antara pengukur utama kekuatan ringgit kini susut dengan teruk dan menimbulkan kebimbangan di kalangan pakar ekonomi mengenai kedudukan kewangan negara.

Rizab emas itu telah merundum kepada hanya 12 tan sahaja sehingga 31 Julai 2009 berbanding 72.7 tan, menurut statistik Bank Negara Malaysia dan data antarabangsa.

Penyusutan mendadak itu dikatakan memaksa Kementerin Kewangan mengarahkan Bank Negara untuk hanya mengisthiarkan simpanan emas negara dalam bentuk nilai matawang dolar Amerika ialah AS379 juta (RM1.1.35 bilion) dan tidak lagi dalam bentuk kuantiti.

Nilai emas pada pasaran antarabangsa pada 3 September ialah USD980 atau hampir RM3,500 setiap aun.

Menurut laman web Jabatan Perdagangan dan Industri Afrika Selatan, www.thedti.gov.za yang memperolehi data daripada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), Malaysia mempunyai 72.7 tan atau 2.34 juta aun emas antara 1990 hingga Julai 1999.

Walau bagaimanapun pegangan rizab BNM turun secara mendadak setelah Menteri Kewangan Anwar Ibrahim di pecat dari Kerajaan dan Umno. Tidak lama selepas itu, kerajaan Umno-BN menjual separuh daripada simpanan emas itu, menyebabkan jumlah itu susut kepada 36.3 tan atau 1.17 juta aun pada Ogos 1999. - Anwaribrahimblog




2. Rizab Emas Untuk Beli Kapal Perang



Menurut laporan akhbar The Wall Street Journal bertarikh 9 Mei 2005, kerajaan Malaysia bercadang menggunakan rizab emas negara untuk membeli kapal perang dan peralatan tentera daripada BAE Systems PLC bernilai 1 bilion paun (guna symbol paun) atau RM6.8 bilion.

Langkah yang dianggap pelik itu melibatkan penggunaan rizab emas sebagai jaminan kepada urusniaga tersebut.

Sebelum itu Bank Negara Malaysia dikritik hebat kerana pernah mengalami kerugian besar kira-kira USD4 bilion pada awal 1990an berikutan penggunaan rizab matawang dalam perdagangan matanwang antarabangsa.

Statistik BNM menunjukkan negara mempunyai rizab emas bernilai USD66 bilion atau RM250 bilion. Laporan itu juga menyatakan sekiranya perjanjian pembelian senjata itu diteruskan Malaysia akan menyandarkan hampir 2.8 peratus daripada nilai rizab emas negara.

Urusan berkaitan kontrak tersebut dikendalikan oleh Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pertahanan ketika itu, Najib Razak yang kini menjadi Perdana Menteri. TV Antara

Ahad, 6 September 2009

Air Percuma - Nasihat Salah dari Kerajaan BN

Hari ini Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air mengeluarkan kenyataan yang meminta supaya Selangor mengkaji semula pemberian air percuma kepada pengguna air di Selangor. Selangor negeri pertama memberi bekalan air percuma sebanyak 20 meter padu, jumlah yang membuatkan sekeluarga kecil tidak perlu membayar langsung bil air mereka sejak dasar itu diperkenalkan.

Dasar kerajaan Selangor itu sesuai denga slogan negeri kebajikan, dan memberi ruang untuk rakyat memiliki tunai yang lebih. Walaupun jumlahnya dari segi ringgit tidaklh berapa besar iaitu lebih kurang RM 11.50, tetapi penjimatan tersebut cukup untuk mengambarkan keprihatinan kerajaan Selangor membantu rakyatnya lebih-lebih lagi dari sumber dari negerinya sendiri.

Alasan KTTHA membuat kenyataan tersebut ialah kerana air percuma tersebut tidak sampai ke sasaran sebenar iaitu rumah pangsa kos rendah dan setinggan. Walhal sesiapa sahaja yang menggunakan meter individu akan memperolehi air percuma tersebut. Kerajaan Selangor melalui Exco Perumahannya YB Iskandar telahpun mengeluarkan arahan agar semua rumah pangsa,apartment dan kondominium menukarkan meter pukal kepada meter individu supaya lebih ramai rakyat selangor memperolehi nikmat bekalan air percuma tersebut. Syabas, syarikat pembekal air juga telah mengurangkan karenah untuk menukar meter kepada meter individu.

Tetapi malangnya kerajaan Selangor tidak punyai kuasa yang cukup untuk memaksa semua syarikat pengendali perumahan bertingkat menukar meter pukal kepada meter individu. Penyelenggara bangunan bertindak menjual air lebih mahal kepada penghuni rumah bertingkat. Bagi mereka langkah kerajaan Selangor yang menyarankan supaya ditukar kepada meter individu bakal mengurangkan untung mereka. Kebanyakan perumahan ini ialah perumahan lama,bagi perumahan baru, kebanyakan telah sedia membuat meter individu bagi memenuhi syarat perumahan kerajaan negeri Selangor.

Sepatutnya kerajaan pusat melalui kuasa penuh yang ada pada mereka, mereka menyarankan agar semua perumahan bertingkat menukar kepada meter individu, bukan sahaja di Selangor, tetapi di seluruh Malaysia. Ini kerana meter individu lebih murah bilnya tiga kali ganda dari penggunaan meter pukal. Kerajaan pusat juga sepatutnya memikirkan langkah terbaik supaya lebih banyak tunai ditangan rakyat, bukanya berdengki dengan langkah kerajaan Selangor. s.i.n.i

PRK demi PRK - Semuanya ketentuan Allah..

Oleh Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi

1. Tentu sahaja apa yang berlaku tidak tercetus secara kebetulan melainkan segalanya adalah ketentuan Allah swt. Tuhan Yang Maha Bijak lagi Maha Adil .

2. Lantaran itu , pilihanraya kecil yang luarbiasa kali ini [ 9 kali dalam tempoh setahun ] malah sangat ajaib [ pinjam kata - kata Prof Abu Hassan ] jua berlaku atas kehendak Allah swt yang menyimpan sejuta hikmah .

3. UMNO dan BN enggan membubarkan DUN Perak bagi membolehkan kerajaan pilihan rakyat dibentuk semula selepas UMNO dan BN merampasnya tanpa semangat demokrasi . Allah kurniakan 9 pilihanraya kecil diseluruh negara . Setakat ini hanya satu di menangi oleh UMNO dan BN iaitu di Batang Ai Sarawak .

4. UMNO dan BN tidak sudah - sudah cuba melumpuhkan kekuatan peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim , Allah swt taqdirkan berlaku 3 pilihanraya kecil di kawasan beliau iaitu Parlimen Permatang Pauh , Penanti dan Permatang Pasir . Ketiga - tiganya dimenangi oleh Pakatan Rakyat sekaligus menggambarkan bahawa peribadi Datuk Seri Anwar sukar digugat oleh UMNO dan BN .

5. UMNO dan BN turut memperlekeh kewibawaan Dato' Seri Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang selaku Presiden PAS dan membelasahnya siang dan malam , Allah swt buat pilihanraya kecil di Kuala Terengganu . Tuan Guru diuji dengan isu perletakkan calon di Kuala Terengganu dan akhirnya Allah swt menunjuk jalan dan akhirnya Pakatan rakyat menang lagi .

6. UMNO dan BN mensasarkan Tuan Guru Hj. Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai figure yang mesti dijatuhkan dengan apa cara sekalipun . Beliau diaibkan dengan pelbagai isu yang sering dieksploitasi oleh media . Allah swt sekali lagi mengisytiharkan pilihanraya kecil di Manek Urai . Biarpun menyaksikan kemenangan tipis , tetapi setelah melihat UMNO dan BN mengerahkan seluruh tenaga luar dan dalamnya untuk memenangani pilihanraya tersebut namun realitinya mereka gagal lagi .

7. UMNO dan BN sebelumnya telah cuba mengaibkan tokoh baru PAS Datuk Seri Nizar Jamaludin Menteri Besar Perak yang dinafikan hak dan dirampas kuasanya secara mafia oleh mereka . Malah mereka melabelkan kononnya Nizar adalah penderhaka . Lalu Allah swt Tuhan Yang Maha Mendengar rintihan dan munajat hambaNya mengadakan pilihanraya kecil Bukit Gantang yang tidak mampu dielak lagi oleh UMNO dan BN . Nizar sendiri menjadi calon dan ternyata beliau menjadi Panglima Bukit gantang yang baru .

8. UMNO dan BN cuba jatuhkan negeri Kedah dengan mempalit calar pada kepimpinan Datuk Seri Azizan Razak . Bukit Selambau menjadi saksi betapa kerajaan Datuk Seri Azizan sukar untuk digugat oleh UMNO dan BN . Kini mereka tidak berani mengisytiharkan pilihanraya di DUN Seputeh , tetapi Allah swt Tuhan Yang Maha Adil lagi Saksama mentaqdirkan pilihanraya di bagan Pinang Negeri Sembilan . UMNO dan BN nak lari kemana ?

9. UMNO dan BN ada peluang menang di Bagan Pinang ini dan tentu sahaja kali ini , mereka akan berkata rakyat telah kembali kepada UMNO dan BN sebagaimana itulah ungkapan syukur mereka selepas pilihanraya kecil Manek Urai yang menyaksikan mereka kalah tipis . [ Namun belum selesai post mortem pilihanraya kecil Manek Urai , mereka terkedu seketika di Permatang Pasir setelah menyaksikan kekalahan teruk yang mereka alami dalam sebuah pilihanraya kecil .]


10. Sungguhpun begitu , saya percaya UMNO dan BN tidak akan mampu mengukir senyum jantan biarpun kemenangan bakal diperolehi mereka kelak kerana undi pos sahaja di Bagan Pinang dianggarkan sekitar 5000 . Kalaupun mereka menang , mereka bukan wakil rakyat tetapi wakil pos . Tapi .... kalau mereka kalah juga , entahlah ... saya tidak tahu nak kata apa lagi kecuali satu soalan saya nak tanya mereka , hei UMNO dan BN , nak lari ke mana lagi ?

Sabtu, 5 September 2009

Akhirnya..Dah Jumpa..

5 punca kekalahan BN di Permatang Pasir - Ahmad Maslan

PONTIAN 5 Sept. - Lima faktor dikenal pasti punca kekalahan calon Barisan Nasional (BN), Rohaizat Othman pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir baru-baru ini.


p/s - Punca kekalahan BN dikatakan seperti berikut;
1. Peratus undi yang rendah kerana pengundian diwaktu bekerja.
Pembangkang telah lama membantah pengundian dihari bekerja. PRK Permatang Pauh misalnya, memaksa Kerajaan Negeri P.Pinang mengumumkan cuti umum bagi membolehkan PRK dilalui dengan selesa olah rakyat.

2. Fakto Pengundi hantu
Adakah BN ingin menyalahkan agensi kerajaan sendiri iaitu JPN dan SPR? Pengundi hantu wujud dengan kuasa pemerintah. Adakah BN akan sentiasa menyalahkan pengundi hantu setiap kali kekalahan pilihanraya? Apa rasionalnya?

3. Pengundi Cina beralih sokong DAP

4. Kawasan kuat Anwar Ibrahim sejak 28 tahun lalu

5. PAS memanipulasi Calon
Namapaknya BN masih tidak mengaku salah meletakan calon yang bermasalah. Keputusan Majlis Peguam dan Mahkamah Tinggi ialah keputusan rasmi,bukan rekaan PAS.

BN juga tidak memberitahu mengapa BN kalah pada semua saluran mengundi? Punca pengundi cina beralih arah juga tidak disebutkan. Adakah BN tidak mengalami masalah dasar can corak berkempen? BN perlu lebih jujur untuk membongkar punca kekalahan mereka jika ingin terus relevan dalam politik tanah air. Bagan Pinang akan menentukan tahap sokongan sebenar rakyat kepada BN, sama-sama kita nantikan.

Tanda-tanda PRK Bagan Lalang

1. Kerajaan kaji bonus kakitangan awam


KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata, kerajaan sedang berbincang dengan Cuepacs mengenai tuntutan bayaran bonus untuk kakitangan awam pada tahun ini.

Sehubungan itu, Perdana Menteri berkata, Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd Sidek Hassan sedang dalam perundingan mengenai perkara itu. s.i.n.i

“Tunggulah...KSN tengah berbincang dengan Cuepacs,” katanya pada sidang media selepas meninjau keadaan kuarters Jabatan Kerja Raya (JKR) di di Batu 2 1/2 Jalan Cheras kira-kira setengah jam, di sini, semalam.

2. Najib umum RM28j bina kuarters baru JKR

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak semalam mengumumkan peruntukan RM28 juta membina kuarters Jabatan Kerja Raya (JKR) yang baru bagi menggantikan kuarters jabatan itu yang serba kekurangan dan berkeadaan usang di Batu 2 1/2 Jalan Cheras, dekat sini.

Perdana Menteri yang melakukan lawatan mesra ke kuarters itu di sini, semalam, berkata sebanyak 120 unit kuarters baru JKR kelas G itu akan dibina di Batu 4 1/2 Jalan Sungai Besi, di sini yang dijangka siap dalam tempoh 30 bulan.

“Baru-baru ini Menteri Kerjaraya, Datuk Shaziman (Abu Mansor) memaklumkan kepada saya mengenai kedudukan kakitangan JKR yang tinggal di dalam kuarters yang begitu buruk dan terhimpit kedudukan mereka. s.i.n.i


1. Dialog penduduk, MB kecoh

Suasana tegang berlaku pada majlis dialog antara Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bersama penduduk Seksyen 23 Shah Alam di Dewan Bankuet, Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) semalam ekoran bantahan penduduk beragama Islam terhadap cadangan pemindahan kuil sedia ada di Seksyen 19 Shah Alam ke tapak baru di kawasan mereka.

2. Kerajaan perlu jelaskan kenapa kes Anwar tertangguh lama

KUALA LUMPUR 5 Sept. - Kerajaan diminta memberi penjelasan kepada rakyat mengapa perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Mohd. Saiful Bukhari Azlan masih tidak dapat berlangsung sehingga kini.

3. Melayu perlu bersatu

PADANG RENGAS 5 Sept. - Orang Melayu diingatkan supaya bersatu memperjuangkan agama Islam dan mempertahankan institusi raja- raja daripada diperkotak-katikkan pihak tertentu.

4. MPPP cuba halau peniaga


PULAU PINANG 5 Sept. - Suasana di persiaran kaki lima berdekatan Bazar Chowrasta, Jalan Penang di sini hari ini kecoh gara-gara tindakan kakitangan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) cuba menghalau para peniaga beroperasi di situ.


Seperti yang dimaklumkan, PRK Bagan Lalang ialah PRK yang paling kritikal dalam senarai PRK yang dilalui oleh BN,sebab utamanya ialah kerana PRK Bagan Lalang BN akan bertindak mempertahankan kerusi milik sendiri di negeri yang telahpun hilang majaroti 2/3.

Telok Kemang, Mengimbau era Reformasi

ADUN Bagan Pinang telahpun selmat disemadikan,ini pilihanraya pertama ADUN BN di semenanjung. Menariknya berlaku di N9, sebuah negeri yang hilang majaroti 2/3 ditangan PR.

Malah DUN Bagan Pinang juga merupakan DUN yang berada dalam Parlimen Teluk Kemang, sebuah parlimen yang dimenangi oleh PKR. Terdapat lima kerusi DUN dalam Parlimen Teluk Kemang, tiga darinya dimenangi oleh PR.

Bagan Pinang dimenangi oleh BN apabila mengalahkan PAS. PAS buat kali pertama berjaya masuk dalam DUN N9 melalui Paroi, Dun yang berkongsi parlimen dengan MB N9, Rembau. Adakah PRK kali ini memberi peluang kepada PAS? Agak mustahil kerana majaroti yang diperolehi BN agak banyak iaitu lebih dua ribu, tidak mustahil kerana Bagan Pinang boleh dikategorikan sebagai kawasan bercampur.



Senarai Ahli DUN N9 boleh dirujuk disini

Kekosogan kawasan sendiri membuatkan BN terutamanya Ds Najib tidak senang duduk, Najib berjanji akan menggunakan apa saja cara untuk menang. s.i.n.i Sejak tersebarnya berita kematian ADUN Bagan Pinang, ramai yang dah mula menulis, kebanyakannya fokus kepada PRK yang ke sembilan. Kekecewaan melihat PRK di Kota Seputih berganti dengan Bagan Lalang. Penakiri ingin mengucapkan tahniah kepada ustaz amin, yang penulisanya tidak fokus kepada pilihanraya kecil.

Pilihanraya kecil ini memberi banyak makna, pertamanya berlaku dikawasan DUN BN (parlimen K.Terengganu) kedua berlaku di N9 yang hilang majaroti 2/3, ketiga berlaku pertembungan buat kali ke 5 berturut-turut dua parti Melayu terbesar PAS-UMNO dan keempat ialah peluang untuk rakyat memohon BONUS RAYA. Parlimen Teluk Kemang terdiri daripada antaranya anggora tentera, yang tentunya kakitangan kerajaan. Sebarang langkah silap kerajaan akan mengundang kekalahan,dan ini tentu sekali tidak memenuhi hasrat Najib untuk jadi juara bertahan.

Bagi peniaga bazar ramadhan yang kurang mendapat untung,inilah masanya untuk berniaga,untuk memohon permit dan tapak sila kesini

p/s- Ahli Parlimen Teluk Kemang sekarang ialah Dato' Kamarul Baharin Abbas. Bekas bendahari,ketua bahagian Keadilan Subang dan Pengerusi Keadilan selangor. Semasa beliau memimpin Selangor dan bahagian Subang, Ezam ialah ketua pemuda Selangor dan Lokman Nor Adam ialah Ketua Pemuda Subang. Pernah berlaku Pilihan raya kecil Parlimen Teluk Kemang yang menyaksikan Roslan Kasim kalah kepada calon BN S. Sothinathan. Antara kempen BN pada masa itu ialah melantik S.Sothinathan ke S/U Parlimen Kementerian Kesihatan jika beliau menang. PRK Teluk kemang juga menyaksikan undi Tentera tidak berapa memihak kepada calon BN,sesuatu yang dikuatiri pembangkang kerana Port Dickson menempatkan kem tentera yang besar.

Kini, Ezam,Lokman dan Ruslan Kasim semuanya telah kembali kepada UMNO,ketiga-tiga mereka adalah ikon reformasi muda pada masa lalu,kata - katanya hebat,ceramahnya memikat. Ruslan Kasim mendahului keluar keadilan iaitu sebelum PRU 04, dikuti oleh Lokman dan Ezam. Semasa hari pengebumian Azman,turut hadir ialah TS Isa Samad. Siapakah geranganya calon Bn bagi Bagan Pinang? Isa Samad atau Ruslan Kasim? Atau Najib sendiri akan memilih calon terbaik supaya tidak berulang kes Rohaizat. Yang pasti calonnya bukan Ziana Zain!

Tanda-Tanda Kiamat!


BEBERAPA anggota polis mengawal sebatang jalan yang menjadi lokasi seks jalanan di La Boquera, Barcelona.

Penduduk berang seks tepi jalan

BARCELONA - Penduduk tempatan dan pemimpin perniagaan Sepanyol menyuarakan kekecewaan berhubung imej bandar raya itu apabila sekumpulan pelacur melakukan hubungan seks dengan pelanggan di tepi jalan, lapor sebuah akhbar semalam. s.i.n.i

Salah satu tanda-tanda kiamat ialah hubungan perzinaan seperti himar (keldai) s.i.n.i

Jumaat, 4 September 2009

Surat amaran Tun M berkaitan Hudud

PERDANA MENTERI MALAYSIA

YAB Tuan Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Menteri Besar Kelantan
KELANTAN

Y.A.B. Tuan Haji,

PENGUATKUASAAN KANUN JENAYAH SYARIAH II 1993
DI NEGERI KELANTAN

Rujukan : MB(KN)(S)16/6/(26)
Bertarikh 8 Jun 1994

Pihak kerajaan pusat sentiasa berpandukan kepada kebijaksanaan (al-Hikmah) yang telah ditunjukkan oleh baginda Rasulullah SAW. dan juga para sahabat baginda khususnya al-khulafa ar-Rasyidun dalam melaksanakan ajaran Islam lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan hukum-hukum jenayah.

1. Jalan yang diambil oleh Kerajaan Pusat ini adalah juga berpandukan kapada kaedah yang terdapat dalam sistem pemerintahan Islam iaitu “tindakan pemerintahan adalah sentiasa bergantung kapada kepentingan ramai (muslihat umum).” Penguatkuasaan kanun jenayah yang digubal oleh Kerajaan PAS di Kelantan, menurut kajian sehingga setakat ini tidak menampakkan dan tidak menyakinkan pakar-pakar perundangan Islam yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik bahawa ia selari dengan ajaran dan kehendak Islam sebagaimana yang telah diuruskan dengan bijaksana oleh Rasulullah SAW. dan para sahabat.

2. Sepertimana yang Amat Berhormat sendiri sedia ketahui, KEADILAN adalah ASAS yang paling utama ditekankan oleh agama Islam apabila melaksanakan sesuatu perkara. Penekanan mengenai dengan keadilan adalah sangat terserlah dalam ajaran Islam lebih daripada penekanan yang terdapat dalam ajaran-ajaran yang lain dalam sejarah agama. Baginda Rasulullah SAW. sewaktu mengembangkan agama Islam ialah usaha menghapuskan ketidakadilan yang menjadi sebahagian daripada budaya dizaman itu.

3. Tidak perlu bagi saya menyatakan disini betapa banyaknya terdapat ayat-ayat Al-Quran yang menegaskan tentang pentingnya keadilan dan lebih banyak bagi ayat-ayat yang mencela sebarang jenis kezaliman. Disamping itu al-Quran juga sentiasa menggesa supaya dielak daripada terjadinya huru-hara dan Allah sendiri sangat tidak gemarkan kapada mereka yang menyebabkan huru-hara berlaku. Kita hanya bertindak balas terhadap sikap permusuhan dan serangan yang dilakukan terhadap kita. Di Malaysia, orang bukan Islam bukan sahaja tidak memusuhi kita tetapi mereka memberi kerjasama bahkan membantu kita dalam urusan-urusan yang bersangkutan dengan kegiatan dan amalan ajaran Islam.

4. Khusus mengenai undang-undang jenayah PAS di Kelantan, kajian awal menunjukkan dengan jelas bahawa undang-undang itu yang disediakan menerusi perjuangan sebuah parti politik ternyata bukan sahaja menyebabkan ketidakadilan akan berlaku tetapi, sebaliknya ia akan membawa kezaliman. Kebenaran kenyataan ini adalah berdasarkan kapada keterangan berikut:

(i) Dakwaan bahawa undang-undang ini akan dikuatkuasakan hanya di kalangan orang Islam sahaja dan tidak digunapakai untuk orang bukan Islam akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara berlaku. Memang benar di zaman Nabi Muhammad SAW., orang Yahudi biasa dihukum di bawah undang-undang yang berada di dalam kitab Taurat mereka tetapi kitab Taurat mempunyai hukuman yang tidak berbedza dengan hukum-hukum dalam al Quran.

Mereka yang berzina umpamanya, akan dihukum rejam sama seperti hukuman terhadap jenayah yang sama bagi orang Islam. Justru itu tidak ada perbedzaan sama ada penjenayah dihukum di bawah undang-undang Islam atau Undang-undang Yahudi di zaman Nabi Muhammad SAW. Tetapi terdapat perbedzaan yang amat ketara di antara hukuman di bawah undang-undang yang ada sekarang dengan hukuman di bawah undang-undang jenayah yang dicadangkan oleh kerajaan PAS di Kelantan. Menghukum orang Islam dengan lebih berat tetapi orang bukan Islam dengan amat ringan untuk jenayah yang sama atau jenayah dilakukan bersama amatlah tidak adil dan merupakan satu kezaliman, sedangkan undang-undang PAS akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman berlaku, maka undang-undang PAS tidak boleh diterima sebagai undang-undang Islam atau secucuk dengan undang-undang Islam ataupun selaras dengan ajaran Islam. Ia sebenarnya tertentangan dengan agama Islam.

(ii) Masaalah kesalahan merogol wanita, berdasarkan kapada undang-undang PAS, jika seseorang wanita yang belum kahwin melahirkan anak maka ini adalah bukti ia telah berzina dan akan dihukum mengikut undang-undang PAS, sedangkan apa yang sebenarnya berlaku ialah wanita itu adalah mangsa rogol. Mengikut undang-undang PAS jika ia menuduh perogolnya, tuduhan hanya boleh diterima sah jika terdapat empat orang saksi (yang terdiri daripada orang-orang yang baik, yang tidak melakukan dosa besar) yang menyatakan bahawa telah melihat dengan terang dan jelas bahawa yang dituduh telah merogol wanita berkenaan.

Seperti kita ketahui, melainkan dalam keadaan perang seperti di Bosnia diwaktu mana orang Serb merogol beramai-ramai wanita Bosnia, tidak mungkin jenayah merogol dilakukan di hadapan saksi-saksi yang terdiri daripada orang-orang yang baik. Jika saksi ini melihat dan mereka tidak menolong wanita berkenaan, mereka boleh dianggap sebagai bersubahat seperti penjenayah-penjenayah Serb bersubahat dengan perogol daripada kaum mereka. Jika ada pun saksi, dan mereka tidak membuat apa-apa untuk menolong mereka tidak boleh dianggap sebagai terdiri daripada orang yang baik, tetapi disebaliknya dianggap sudah bersubahat. Dengan itu tuduhan mangsa rogol akan ditolak dan perogol akan terlepas.

Keadaan di mana mangsa rogol dihukum salah kerana melahirkan anak di luar nikah dan perogol dilepaskan sebagai tidak bersalah kerana tidak ada saksi adalah sama sekali tidak boleh diterima oleh sesiapa pun sebagai sesuatu yang adil, bahkan ia adalah satu kezaliman yang dahsyat.

5. Hukum Hudud Islam bertujuan untuk memberi keadilan kapada semua pihak. Ia bukanlah bertujuan untuk melakukan kezaliman. Undang-undang PAS jelas menunjukkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara akan berlaku. Justeru itu undang-undang yang disediakan oleh PAS bukanlah undang-undang yang menepati ajaran Islam. Ia hanyalah undang-undang ciptaan PAS yang bertentangan dengan penekanan oleh agama Islam yang menuntut supaya menghukum secara adil dan menolak sebarang kezaliman. Kerajaan Pusat akan sentiasa berpandu dan menerima ajaran-ajaran dan amalan Islam dari semua aspek tanpa diheret oleh kehendak organasasi politik yang mempunyai kepentingan yang lain daripada Islam dan kepentingannya .

6. Jika undang-undang PAS yang jelas mengandungi unsur-unsur ketidakadilan dikuatkuasakan dinegara ini, dan jika ia dikatakan itulah Hukum Hudud Islam maka umat Islam dan juga anggota masyarakat bukan Islam akan hilang kepercayaan Islam membawa keadilan untuk penganutnya. Ia juga memberi gambaran yang buruk terhadap agama yang suci ini dan menjejaskan imej orang-orang Islam di kalangan penganut agama-agama yang lain. Ia tetap akan menyebabkan penganut agama lain menjauhkan diri daripada agama Islam dan menyebabkan orang yang berminat memeluk Islam menolaknya.

7. Kerajaan Pusat tidak berhajat untuk bersubahat dengan PAS bagi melaksanakan ketidakadilan semata-mata untuk kepentingan politik dan sokongan oleh orang yang telah diabui matanya. Kerajaan Malaysia yang sentiasa dan terus mempertahankan ajaran dan nilai-nilai Islam tidak dapat membenarkan Kerajaan Pas menjalankan sesuatu yang bercangah dengan prinsip keadilan dalam Islam, maka Kerajaan Pusat akan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap Kerajaan PAS demi menjaga maruah dan ketinggian martabat Islam dan penganut-penganutnya.

DR. MAHATHIR BIN MOHAMAD

15 Julai 1994

koleksi ucapan Tun M



Komen Penakiri:

Kali pertama membaca surat ini ialah pada tahun 98/99. Kalau tak silap majalah Detik ataupun Tamadun. Dalam perbincangan Penakiri di laman OnDaStreet,Penakiri turut menulis berkenaan surat ini, bagi menerangkan mengapa kerajaan Kelantan tidak melaksanakan Hukum Jenayah II Kelantan yang telah diluluskan di DUN Kelantan. Kelantan mempunyai pengalaman di Magerankan (dirampas kuasa DUN) dan tentu sekali dengan amaran dari Tun M menyebabkan kerajaan Kelantan berhati-hati. Tun M juga mengarahkan agar pihak polis dan penjara tidak memberi kerjasama dalam perlaksanaan Hudud s.i.n.i. Tun M ialah PM yang mempunyai kerajaan paling kuat dalam sejarah pembentukan Malaysia. Tun M berjaya dalam menangani kontroversi Memali,Raja-raja,pemecatan Mufti krisis ekonomi dan krisis kepimpinan UMNO (tg Razaligh dan Anwar Ibrahim) Sebab itulah apabila Tun M keluar dari umno, Nik Aziz tanpa segan silu mengajak beliau menyertai PAS untuk perkuatkan Islam. Tun M apabila menulis dan bercakap banyak menggunakan logik,yang jika kita kurang ilmu akan mudah terpengaruh.

1. Tun berkata masyarakat bukan muslim sentiasa beri kerjasama dalam perlaksanaan islam, benar, sebab itulah pihak polis dan berkuasa agama tidak menghadapi masalah jika menangkap orang yang tidak berpuasa di bulan ramadhan. Selama ini banyak hukum islam yang tidak terlaksana ialah kerana pemimpin kerajaan sendiri yang tidak mahulaksanakan.

2. Tun M berkata hudud yang diluluskan oleh kerajaan kelantan sebagai tidak menepati islam kerana diperjuangkan oleh parti politik PAS. Ok, mana hudud yang diperjuangkan oleh kerajaan sendiri ataupun UMNO?

3. Tun M berkata hukum hudud kelantan tidak adil kerana tidak melibatkan orang bukan islam. Memang benar hukum islam dalam sesebuah negara islam ialah untuk rakyat keseluruhannya. Tetapi ulama' membenarkan hanya untuk dijalankan kepada orang islam secara wajib dan bukan islam jika mereka memintanya memandangkan bukan islam di malaysia telah dimomokan tentang keburukan hukum islam. Istilah tidak adil jika dilaksanakan hanya kepada orang islam tidak wujud,ini kerana hudud adalah hak Allah, maka wajib dijalankan, kedua orang islam yang dikenakan hudud akan terlepas hukum di akhirat berbanding orang yang berzina kemudian bayar denda,akan tetap dihukum di akhirat. Maka dengan ini jika hudud tidak dijalankan, maka ianya satu kezaliman.

4. Berkenaan dengan rogol, Tun M cuba memutarbelitkan keadaan sebenarnya begini:

Di dalam feqah tidak ada perbincangan khusus mengenai hukum rogol. Maka ia
tidak termasuk dalam hukuman hudud. Sebaliknya ia termasuk dalam takzir - ie
ditentukan oleh pemerintah.

Dalam Islam, mangsa rogol tidak perlu membawa 4 saksi. Ini berdasarkan satu
hadis:

Pada suatu hari seorang wanita telah meninggalkan rumahnya dan pergi sembahyang
di masjid. Dalam perjalanan dia telah di rogol oleh seorang lelaki. Wanita itu
menjerit sewaktu dia sedang dirogol. Setelah itu lelaki itu melarikan diri.
Sekumpulan lelaki (muhajirin) terjumpa wanita tersebut dan menunjuk ke arah
lelaki progol itu berlari dan menyatkan "saya telah dirogol". Mereka kemudian
berlari ke arah itu dan berjaya menangkapnya dan bila di tunjukkan kepada
wanita itu, wanita itu berkata "ya, dia lah orangnya.". Mereka berjumpa dengan
nabi saw dan lelaki itu mengaku " ya nabi sayalah yang telah merogolnya."

Nabi saw berkata kepada wanita tersebut: " Pergi sekarang Tuhan telah
mengampunkan kamu". Nabi saw berkata kepada lelaki tersebut: "Rejam dia".
Baginda bersabda: "Dia sebenarnya telah menyesali kesalahannya dan sekiranya
seseorang itu telah mempelajari kesalahannya, seluruh penduduk madinah juga
akan memahaminya." HR At Tarmizi dan Abu Daud.(Ibn al-Atsir, Jami al-Ushul,
IV/270, no 1823).

begitu juga dalam athar yang lain: Dari Nafi mawla Ibn Umar berkata: "Bahawa
Shafiyyah bin Abi Ubaid melaporkan: "seorang hamba lelaki berjumpa seorang
hamba wanita dan merogolnya. jadi khalifah umar menyatakan hukum dia dengan
rotan tetapi lepaskan wanita itu. HR Bukhari dan Malik (Ibn al-Atsir, Jami
al-Ushul, IV/269 no 1822).

sini
dan sini