Pengikut Setia - Terima Kasih

Khamis, 16 April 2009

Berita Gempar..


Petang ini sahaja ada tiga berita penting mengenai politik tanah air... Ketiga tiga membabitkan persoalan DUN.

1. Mahkamah putuskan MB dan enam exco boleh hadiri siang DUN.
2. Fairuz letak jawatan sebagai ADUN.
3. Pembantu Menteri Sabah tidak perlu letak jawatan ADUN.

Semalam berita tentang kenaikan pangkat para hakim, hari ini Mahkamah Perseketuan memutuskan yang Speaker DUN Perak tidak mempunyai kuasa menggantung MB dan enam exconya. Perintah Speaker dianggap tidak sah dan terbatal. MB Perak D. Dr Zamry dalam kenyataannya akan memanggil sidang DUN dalam masa terdekat. Sebelum ini Speaker Dewan Rakyat turut menggantung YB Gobinb. Tak tahulah kuasa apa yang digunakan oleh TS Pandikar Amin Mulia. Keputusan Mahkamah ini merupakan pencerobohan keatas dewan (legislatif). Merujuk kepada tulisan sdr Hanipa Maidin dalam Harakah, ada tiga kes seumpama dengan ini tetapi mahkamah bertindak untuk tidak campur tangan kerana menghormati dotrin pemisahan kuasa antara badan kehakiman, pengubal undang2 dan pemerintah.

Adun Penanti, Mohd Fairuz meletakan jawatan sebagai ADUN. Ianya diumumkan oleh seketeriat penerangan Keadilan PP. Sahih kah berita ini? Sebagai jalan selamat aku menunggu kenyataan rasmi dari SPR. Jangan jadi seperti di Perak sudahlah.. Sekiranya berita ini sahih, ia akan jadi kerja sukar untuk memilih calon. Ini kerana calon yang menang mungkin bakal dilantik ke jawatan TKM I.

KM Sabah berkata ADUN Usukan, D. Japlin Akim tidak perlu meletak jawatan Adun dan Pembantu Menteri Pembangunan Infrastruktur Sabah kerana belum dibuktikan bersalah. Beliau sebelum ini ditahan oleh SPRM Putrajaya kerana politik wang. Beliau yang juga dikenali sebagai orang kuat Khairy merupakan ketua pemuda UMNO Sabah. Sabah juga menyaksikan bekas AP Labuan didakwa atas tuduhan menipu. Beliau yang tidak dicalonkan pada penggal lepas kehilangan isteri kesayangan kerana komplikasi pembedahan kosmetik.

Beberapa blogawan menjangkakan PRK akan turut berlaku di Melaka dan Sabah selain Penanti.
Seperti yang aku tulis sebelum ini, PRK akan berlaku jika ada YB UMNO yang merasa tertindas dengan tim DS Najib. Mereka akan meletakan jawatan dan memberikan peluang untuk UMNO dimalukan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kalian digalakan untuk berkomunikasi dengan PenaKiri.
Tolong tegur dan beri sebarang cadangan untuk kebaikan bersama