Pengikut Setia - Terima Kasih

Ahad, 24 Mei 2009

Manek Urai Nafsu Mula Bergelora..

1. PRK Manek Urai nampaknya memperlihatkan nafsu UMNO untuk bertanding. UMNO Kelantan yang teruk dibelasah pada PRU 08 dulu juga adalah pihak yang paling berkeinginan.

UMNO berjaya menang di Manek Urai pada PRU 04 dengan majaroti 53 undi melalui Mohamed Zulkifli Omar. Kini bekas ADUN tersebut dikatakan sibuk mengatur langkah untuk PRK akan datang. Manek Urai yang terletak di bawah Parlimen Kuala Krai yang mana parlimen tersebut dimenangi oleh wakil PAS Dr. Hatta Ramli.

Sebelum ini dalam kes Penanti, kes Perak adalah antara kes yang dipertimbangkan untuk BN meletak calon atau tidak. Difahamkan antara sebab tiadanya wakil BN di PRK Penanti adalah kerana krisis di Perak. Tapi kini Ketua Penerangan UMNO berkata krisis di Perak tidak memberi kesan di Manek Urai sini. Walhal sejarah menunjukan berbagai krisis telah berlaku di Kelantan dan ada kes hampir serupa di Kelantan malah lebih dasyat dari itu seperti Mageran di Kelantan. Sudah tentu rakyat Kelantan lebih terkesan hal ini berbanding di Penanti.

Kempen telah dimulakan, walaupun cabar mencabar betanding atau tidak sini, tapi BN telah memulakan kempen. Kempen ini telah mengesahkan yang BN akan bertanding, bertanding sajalah, selsema babi dah diistiharkan bebas dari malaysia, krisis ekonomi kita lupakan sekejap. Ye lah pilihanraya kan asas demokrasi.

Hari ini kempen pertama BN ialah tentang khidmat keretapi yang lebih cepat dan berhawa dingin dari Dabong ke Tumpat sini. Ianya melalui dan berhenti di Manek Urai! Sebenarnya telahpun dilancarkan pada 3 Mei lalu, tapi dah nak dekat PRK, maka diumukan sekali lagi. BN dan UMNO Kelantan bolehlah gunakan formula UMNO Kedah untuk menang sini

2. Penanti Sepi Tanpa BN

PRK Penanti sepi tanpa BN, sesuatu yang merugikan rakyat setempat kerana tiadanya peluang projek segera.Mungkin sebab itu Nik Aziz mempelawa Bn bertanding di Manek Urai sini. Penamaan calon semalam juga tidak meriah. Tetapi aman dan berjalan dengan baik sini. Adakah dengan adanya BN maka kacau bilau berlaku atau tanpa BN penyokon PR tidak diprovokasi.

Akibat terlalu sepi pihak pembangkang di pusat tetapi kerajaan di negeri dikatakan terus menerus mengkritik BN walaupun tiada calon mereka yang bertanding sini. Walau bagaimanapu Menteri Penerangan yang masih belum lagi berdebat dengan D. Zaid sini kini membuat kenyataan baru iaitu akan menjawab semua tuduhan pembangkang dengan berhemah sini.

1 ulasan:

  1. umno x malu nk rampas manik urai...
    klu masuk sure kalah la..

    ramai berdoa agar kemenangan berpihak pada ISLAM...

    BalasPadam

Kalian digalakan untuk berkomunikasi dengan PenaKiri.
Tolong tegur dan beri sebarang cadangan untuk kebaikan bersama