Pengikut Setia - Terima Kasih

Ahad, 9 Ogos 2009

DAP - Adik Bongsu atau Abang Besar?

Apabila PKR-DAP dan PAS berjaya membentuk kerajaan di Selangor, isu pertama yang terpaksa diselesaikan ialah berkenaan pusat menternak babi. Pusat tersebut akan dilaksanakan dipenempatan Melayu di Sepang.

PAS sebagai ahli gabungan kerajaan Pakatan Rakyat kemudianya terpaksa bersetuju, malah bertungkus lumus memahamkan rakyat terutama Melayu Islam rasional kandang babi bersistematik tersebut walaupun sedar akan menerima kritikan teruk, antara yang mengkritik termasuklah penulis muda terkenal Sdr Faisal Tehrani. Antara hujah PAS ialah tiadanya pilihan lain atau dengan kata lain inilah pilihan terbaik selain dari pilihan mengekalkan cara lama yang membiarkan penternakan bersepah diseluruh Selangor dan membiarkan alam dicemari dengan najis dibuang tanpa dirawat terus masuk ke sungai.

Rata-rata orang Melayu kemudianya menerima secara terpaksa kerana "pilihan terbaik tersebut"

PAS baru sahaja berkahwin dengan DAP dan PKR di Selangor, tetapi dilihat begitu setia dan bersungguh dalam pemerintahan. Mungkin kerana PAS sendiri mempunya pengalaman memerintah.

Kini timbul pula satu isu lagi iaitu arak, sebelum ini telah berlaku isu bilamana ahli majlis MBSA dari PAS mengumumkan tentang peraturan baru yang tidak membenarkan arak dijual dikawasan majaroti islam. DAP membantah dan mengatakan yang PAS mendahului kerajaan negeri. Tindakan ini memaksa beberapa lagi majlis perbandaran menangguhkan usaha untuk melaksanakan dasar yang sama dikawasan tadbiran mereka sehingga menerima garis panduan jelas dari kerajaan negeri. Kemuncak kepada isu ini ialah arahan dari exco yang menjaga hal ehwal kerajaan tempatan YB Ronie supasa MBSA memulangkan semula arak yang dirampas dari sebuah kedai yang menjual dikawasan majaroti Islam. MBSA mengambil tindakan tersebut kerana mendapat bantahan penduduk dan mempunyai kuasa berbuat demikian kerana telah meluluskan peraturan mengenainya lebih awal.

Ini bukanlah kali pertama YB Ron bertindak sedemikian, sebelum ini Ron ada masalah dengan pegawai MPAJ apabila menggantung tugas Timbalan Yaang dipertua MPAJ berkaitan isu kuil hindu. Dan sebelum itu lagi,sebelum Selangor diperintah PR, Ron bertindak menghalang pihak MPSJ berkaitan isu pelacuran di sebuah hotel. Kes tersebut masih dibicarakan di mahkamah. Maka tidak hairanlah Pesuruhjaya PAS Selangor yang juga ahli exco Selangor meminta supaya jawatan Ron dikaji semula. Ron dengan blognya 'buta warna' sebenarnya lebih buta hati dan sejarah kerana tidak mahu memahami yang Malaysia adalah sebuah negara islam dan majaroti umat islam. Tindakan2 Ron boleh dibaca sebagai anti Melayu (pegawai kerajaan adalah Melayu) dan Islam. Sekiranya MPK boleh menangguhkan usaha mereka untuk menghalang penjualan arak dikawasan majaroti Islam, dengan menunggu keputusan rasmi dari kerajaan negeri, maka kenapa Ron begitu kebal untuk bertindak sesuka hati?

Ron bukan sahaja telah melukakan hati umat Islam di Selangor khususnya dan Malaysia umumnya, tetapi tindakan Ron membenarkan tanggapan umum bahawa DAP adalah anti Melayu dan Islam. PAS yang jelas bercita-cita ingin menegakkan sebuah negara islam masih boleh bertolak ansur. PAS tidak menghalang untuk orang bukan islam meminum arak, malah jualan dikawasan majaroti bukan islam dibenarkan. Dari sudut demokrasi juga Ron adalah salah, kerana melawan majaroti dan ketuanan rakyat.

TS Khalid juga dilihat gagal untuk membuat satu keputusan yang tepat dan memberikan alasan yang bodoh apabila mengatakan beliau tiada kuasa. Malah MB yang terkenal kerana gagap ini cuba pula menyalahkan penduduk sek 18 kerana membuat aduan. Penduduk disana bukan pengundikah? Selain itu adakah kuasa MB Selangor tidak sama dengan kuasa MB Kelantan? jika perlu dibawa ke DUN, tidak bolehkah MB selaku ketua menerangkan kepada rakan2 dari PKR dan DAP rentang rasional dari sudut hukum, demokrasi dan sosial untuk membolehkan larangan penjualan arak dikawasan majaroti Islam?

Mungkin isu ini memerlukan sentuhan Anwar Ibrahim setelah PAS Selangor bertegas mahu larangan penjualan arak dikawasan majaroti Islam dilaksanakan. Walupun ini melambangkan kegagalan dakwah terhadap umat Islam sendiri dari membeli dan meminum arak, tetapi didalam Islam undang2 dan pencegahan juga adalh penting. Janganlah disalahkan orang yang membeli jika tidak kerana terhidang didepan mata.

Tindakan meminta PAS keluar dari PR selangor sebagai membalas tindakan DAP di Kedah adalah tidak wajar kerana DAP tidak memegang apa2 jawatan di Kedah, sebaliknya PAS punya peranan penting di Selangor. Selain itu isu ini adalah petanda PAS ikhlas untuk Islam,bukan politik semata-mata. UMNO langsung tidak memainkan peranan, hendak menyokong takut orang bertanya tentang lain2 nerei pemerintahannya. Sepatutnya larangan penjualan arak dikawasan majaroti muslim dikuatkuasakan di seluruh negara. Untuk ini memerlukan kesedaran dari UMNo, dan bukannya mencabar PAS dan mempolitikan isu ini.

p/s maka timbul persoalan, DAP adalah adik bongsu yang sentiasa mahukan sesuatu dan setiap orang perlu mengalah atau DAP adalah abang besar yang berlagak samseng?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kalian digalakan untuk berkomunikasi dengan PenaKiri.
Tolong tegur dan beri sebarang cadangan untuk kebaikan bersama