Pengikut Setia - Terima Kasih

Sabtu, 5 September 2009

Akhirnya..Dah Jumpa..

5 punca kekalahan BN di Permatang Pasir - Ahmad Maslan

PONTIAN 5 Sept. - Lima faktor dikenal pasti punca kekalahan calon Barisan Nasional (BN), Rohaizat Othman pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir baru-baru ini.


p/s - Punca kekalahan BN dikatakan seperti berikut;
1. Peratus undi yang rendah kerana pengundian diwaktu bekerja.
Pembangkang telah lama membantah pengundian dihari bekerja. PRK Permatang Pauh misalnya, memaksa Kerajaan Negeri P.Pinang mengumumkan cuti umum bagi membolehkan PRK dilalui dengan selesa olah rakyat.

2. Fakto Pengundi hantu
Adakah BN ingin menyalahkan agensi kerajaan sendiri iaitu JPN dan SPR? Pengundi hantu wujud dengan kuasa pemerintah. Adakah BN akan sentiasa menyalahkan pengundi hantu setiap kali kekalahan pilihanraya? Apa rasionalnya?

3. Pengundi Cina beralih sokong DAP

4. Kawasan kuat Anwar Ibrahim sejak 28 tahun lalu

5. PAS memanipulasi Calon
Namapaknya BN masih tidak mengaku salah meletakan calon yang bermasalah. Keputusan Majlis Peguam dan Mahkamah Tinggi ialah keputusan rasmi,bukan rekaan PAS.

BN juga tidak memberitahu mengapa BN kalah pada semua saluran mengundi? Punca pengundi cina beralih arah juga tidak disebutkan. Adakah BN tidak mengalami masalah dasar can corak berkempen? BN perlu lebih jujur untuk membongkar punca kekalahan mereka jika ingin terus relevan dalam politik tanah air. Bagan Pinang akan menentukan tahap sokongan sebenar rakyat kepada BN, sama-sama kita nantikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kalian digalakan untuk berkomunikasi dengan PenaKiri.
Tolong tegur dan beri sebarang cadangan untuk kebaikan bersama