Pengikut Setia - Terima Kasih

Selasa, 2 Jun 2009

Samy Vellu hargai musuh

Petang tadi, semasa menghantar kereta untuk dibasuh, dan sambil makan disebuah restoran, aku tertonton rancangan tv satu,masa tu ada berita disiarkan, keluar wajah TS Muhyidin yang agak sembab. Berkata beliau keputusan kerajaan adalah tetap untuk tidak mebenarkan Cin Peng pulang ke Malaysia. TS Muhyidin turut meminta perdebatan dan perbincangan berkenaan isu ini dihentikan.

Balik dari kudapan dan mengambil semula kereta yang dicuci tidak bersih oleh remaja Melayu (dulu kedai ni Mat Bangla dan Indon yang kerja) aku terus melayari internet. Di papan pemuka dibahagian senarai pembacaan disudut blog yang saya ikuti, aku terlihat satu artikel baru diterbitkan oleh komunis Melayu. Kisah bersejarah mengenai perjanjian damai PKM dan kerajaan Malaysia.s.i.n.i

Perjanjian yang lebih dikenali sebagai perjanjian Hadyai itu menamatkan perang dingin antara kerajaan Malaysia dan PKM. Perjanjian itu menjanjikan keamanan, perjanjian itu menyelamatkan nyawa terbang dengan percuma. Perjanjian itu membolehkan Malaysia fokus kepada rakyat. Perjanjian itu membolehkan Tun M majukan negara.

Atas dasar itu, bagi mereka yang berfikiran lebih liberal, tentunya tidak keberatan untuk menyanjung tinggi mereka yang terlibat dalam perjanjian itu. Untuk mengatakan yang mereka adalah tokoh keamanan. Benar! Ini bukan satu kebodohan untuk melupakan kezaliman sebelumnya, tetapi inilah yang berlaku pada tahun 1978 apabila Mohamed Anwar Al-Sadat dan Menachem Begin dianugerahkan anugerah Noble keamanan kerana perjanjian damai Mesir dan Israel. Dan perkara ini berulang lagi pada tahun 1994 apabila Yasser Arafat, Shimon Peres dan Yitzhak Rabin menerima anugerah Noble keamanan kerana usaha mereka untuk membawa keamanan ke Timur Tengah. s.i.n.i

Pada tahun 2007, Pandithan dari parti IPF (bukan BN), musuh ketat Samy Vellu bersatu dengan samy Vellu sebelum PRK Ijok, yang kemudiannya memenangkan BN pada PRK tersebut(PRK Ijok TS Khalid Ibrhim kalah dengan Cikgu Parthiban).Pandithan kemudiannya dianugerahi dengan gelaran Tan Sri oleh YDP Agong. Tetapi kemudiannya, TS Pandithan dan Samy Vellu menyambung semula permusuhan lama mereka. Sampai akhir hayatnya (2008), TS Pandithan bermusuh dengan Samy Vellu, tetapi perdamaian antara mereka (pada saat genting PRK Ijok) yang tentunya baik untuk orang india pada ketika itu di sanjung tinggi oleh BN dengan menganugerahkan gelaran Tan Sri tersebut. Tentunya anugerah tersebut turut direstui oleh wakil orang India dalam kerajaan tidak lain dan tidak bukan ialah Samy Vellu iaitu musuh ketatnya. Ini adalah kerana dasar untuk menghargai jasa sebelumnya, perkara ini bolehlah ditanya pada Samy Vellu.

Maka jika Samy Vellu boleh hargai kesanggupan Pandithan untuk berdamai walaupun seketika, mengapa kita besungguh pula menghalang kepulangan Chin Peng? Kita mungkin tidak sanggup untuk memberi gelaran tokoh kemerdekaan kepada Chin Peng dan komunis, tetapi tidak terfikirkah kita adakah Malaysia semaju ini jika tidak ada perjanjian damai tersebut? Adakah boleh kerajaan menumpukan kepada usaha pembangunan, pendidikan dan menerokai teknologi tinggi jika askar kita saban hari terkorban, rel keretapi diletupkan, lebuhraya timur-barat tidak dapat disiapkan? Tentu sekali tidak. Dan yang peliknya kita tidak menghargai punca keamanan tersebut.

p/s Bila tengok wajah TS Muhyidin yang agak sembab, teringat wajah MB Ganu, sembab juga, bila ingat MB Ganu, ingat Stadium yang terburai sebelum PRK Manek Urai!


ditambah pada 04/09/2009 - Chin Peng Beri Tunku jaminan keselamatan dan sokong Tunku minta kemerdekaan

25 ulasan:

  1. i) MIC-IPF-PPP,sentiasa bercakaran sejak dulu..sekrg mereka guna PKR,ni pun dah draf nak daftar parti baru anak hindraf.Kan kita dah ada cerita 'kawan kita ni kalau berkumpul mesti akan tubuh union...

    ii) CP tak ada apa-apa dokumen yg menyatakan dia warga negara ini..

    BalasPadam
  2. i) itu sebab orang india lebih terkebelakang di malaysia. kerana perpecahan diantara mereka teruk juga.

    ii) CP nak buktikan macam mana, dokumen asal telah dirampas polis dulu, dalam perjanjian hadyai pun tulis yang CP akan taat setia pada agong, so mestilah dia rakyat malaysia.

    iii) Tun M pun dah bersuara akan hal ini, dia tak setuju.

    iv) Tidak untung satu sen pun pada penakiri jika CP balik, cuma bagaimana generasi kita diajar menghormati perjanjian?

    Dulu Tun M langgar perjanjian Petronas-Kerajaan Terengganu masa Terenganu di perintah PAS, kini psokong pula langgar perjanjian Hadyai yang ditandatangani di zaman beliau.

    BalasPadam
  3. Saudara tulis:
    "Kita mungkin tidak sanggup untuk memberi gelaran tokoh kemerdekaan kepada Chin Peng dan komunis, tetapi tidak terfikirkah kita adakah Malaysia semaju ini jika tidak ada perjanjian damai tersebut? Adakah boleh kerajaan menumpukan kepada usaha pembangunan, pendidikan dan menerokai teknologi tinggi jika askar kita saban hari terkorban, rel keretapi diletupkan, lebuhraya timur-barat tidak dapat disiapkan? Tentu sekali tidak. Dan yang peliknya kita tidak menghargai punca keamanan tersebut."

    Menarik, tetapi kurang menarik jika mengambil kira jumlah nyawa yang terkorban dek Chin Peng dan PKM. Kalau yang cuba dimerdekakan adalah Malaya dan jika British yang ditentang, mengapa orang tempatan juga menjadi korban? Mengapa nyawa yang tidak berdosa juga turut dikorbankan? Boleh saudara jelaskan?

    Jika mereka tidak mengorbankan nyawa dan harta benda awam semata nak menghalau British, mungkin ya mereka juga boleh dianggap pejuang kemerdekaan.

    Akan tetapi, angkara mereka sudah menjadi satu catatan dalam lipatan sejarah Malaya/Persekutuan Tanah Melayu/Malaysia.

    Andai mereka hendak dianggap sebagai tokoh kemerdekaan, apa pula harga nyawa mereka yang terkorban dek angkara mereka?

    Dan saudara,
    Setahu saya, pahlawan-pahlawan tempatan yang digelar pemberontak oleh British seperti M Kilau, Dato Bahaman, Tok Janggut, Rentap dan Mat Salleh, mereka menentang British, tetapi tidak mengorbankan rakyat tempatan semata untuk menghalau British.

    Ada perbezaankan?

    ~OnDaStreet

    BalasPadam
  4. Terima kasih saudara OnDaStreet,

    Ada perbezaannya. Situasi ini tentunya dibaratkan macam di Afganistan dan Iraq sekarang, pada mulanya mereka menentang penjajah, kemudianya kerajaan+penjajah. Dahulu setiap hari kita dapat melihat polis iraq diserang, pusat latihan polis dibom, kaum yang sokong amerika diserang,Ini adalah kerana konflik dalam menentukan sama ada kerajaan iraq sekarang adalah kerajaan yang tulin atau sekadar boneka amerika.

    Tetapi oleh kerana kerajaan itu kini didokong oleh rakyat, dan tiada lagi erti menentang penjajah (kerana penjajah dah keluar dan yang ada adalah kerajaan pilihan penjajah) maka peperangan dihentikan sedikit demi sedikit, kurang sokongan keatas penentang (komunis,taliban,syiah) kerana rakyat juga memikirkan perut masing-masing, keselesaan hidup dan perjuangan melalui demokrasi.

    Maka secara tidak langsung perjuangan bersenjata beransur lemah. Tetapi kelemahan itu perlu juga ditamatkan untuk keamanan yang terjamin. Contoh di Filipina, komunis masih mengganas disana dan menggangu pembangunan dan kesejahteraan rakyat. Ini kerana tiadanya pemimpin komunis berhati rakyat seperi Chin Peng ( berdasrkan bacaan2 terbaru) di filipina. Dan salahkah kita menghargainya kerana keamanan yang kita capai sekarang?

    BalasPadam
  5. Saudara,
    Situasi Malaya/Persekutuan Tanah Melayu/Malaysia adalah berbeza dengan situasi yang saudara nyatakan untuk Afghanistan dan Iraq.

    Kerajaan yang dipilih selepas British memberikan kemerdekaan adalah yang dipilih melalui proses pilihanraya yang diundi oleh rakyat, bukan British. Dan proses pilihanraya dan diundi oleh rakyat Malaysia berterusan hingga kini. British telah lama keluar dan tidak bertindak seperti USA di Afghanistan dan Iraq.

    Satu lagi saudara,
    jika ya Chin Peng berhati rakyat, mengapa pula terdapat rakyat yang dibunuh ketika pemberontakan komunis di Malaya/Persekutuan Tanah Melayu/Malaysia? Sepertimana yang saya nyatakan sebelum ini,kalau yang cuba dimerdekakan adalah Malaya dan jika British yang ditentang, mengapa orang tempatan juga menjadi korban? Mengapa nyawa yang tidak berdosa juga turut dikorbankan? Boleh saudara jelaskan? Adakah ini tanda Chin Peng berhati rakyat? Cuba jelaskan ini kepada mereka yang kehilangan ahli keluarga dek perbuatan komunis.

    Ya, mereka tidak lagi mengganas, tetapi itu bukan bermakna mereka harus dihargai. Kekejaman komunis dibawah Chin Peng tidak dapat dilupakan oleh angota keselamatan dan keluarga mereka serta orang awam yang terlibat sama.

    Jika ya Chin Peng harus dihargai (kerana "meyumbang kepada keamanan sekarang"), cuba saudara nyatakan yang sama kepada kerajaan-kerajaan yang terlibat dalam urusan dengan Ratko Mladic, Radovan Karadzic dan Charles G. Taylor.

    Dan oh ya, dengan kematian Slobodan Milosevic, saya pasti segala tuduhan terhadapnya digugurkan kerana saya pasti, dengan kematiannya, "telah menyumbang kepada keamanan..."

    Adakah saudara menjangka mereka ini akan dilepaskan atas keganasan lampau mereka?

    ~OnDaStreet

    BalasPadam
  6. salam kenal pena kiri ..

    ada masa .. lawat2 link dibawah ni .. :)
    1. http://minusion.blogspot.com/
    2. http://cendawan-goreng.blogspot.com/
    3. http://trendpolitik.blogspot.com/
    4. http://apasiapadimana.blogspot.com/
    5. http://mynameisdot3x.blogspot.com/
    6. http://papanzz.blogspot.com/
    7. http://penggeletek.blogspot.com/
    8. http://soulreaper-abarai.blogspot.com/
    9. http://h2o-orihime.blogspot.com/
    0. http://senyumrindu.blogspot.com/
    1. http://sharps-shooters.blogspot.com

    BalasPadam
  7. Saudara ondastreet,

    1. Sebelum merdeka PKM dan Rejimen ke 10 telah berjuang untuk menghalau British.
    2. British mengharamkan PKM, PKMM dan Hizbul Muslimin.
    3. British mengekalkan umno.
    4. UMNO membenarkan british terus menguasai syarikat dan ladang2 ditanah melayu, berbanding dengan PKMM yang ingin memilik negarakan aset british.
    5. PKM menentang british dan seterusnya kerajaan yang wujud pada ketika itu sehingga satu tahap menyedari yang mereka telah hilang sokongan.
    6. Menurut Prof KS Jomo penasihat kepada setiausaha agung PBB sekarang, pada zaman pemberontakan komunis dulu boleh diibaratkan sebagai perang saudara tetapi tidak diistiharkan demikian kerana british menuntu insuran terhada kemusnahan yang dihadapinya. Jika diistiharkan perang maka tidak boleh dibuat tuntutan. Bila berlaku perang saudara maka terjadi pembunuhan terhadap rakyat juga.
    7. Mengapa kita boleh menerima kehadiran pemimpin Jepun sedangkan jepun begitu ganas satu masa dhulu?
    8. Sejarah juga mencatatkan yang pkm banyak membunuh orang asing. Henry gurney antara orang yang bertanggungjawab merampas tanah palestin untuk israel turut mati dibunuh komunis
    9. sila baca posting sebelum ini http://penakiri.blogspot.com/2009/05/fahaman-aku-isu-chin-peng.html

    BalasPadam
  8. Saudara sharps-shooters,

    terima kasih atas laman blog yang sertakan.

    BalasPadam
  9. Saudara,
    Benar mereka telah membunuh orang asing. Contoh Henry Gurney yang dibunuh adalah warga British, yang mana, bersesuaianlah dengan matlamat PKM, mengeluarkan British dari Malaya.

    Tetapi, apa rasionalnya membunuh orang tempatan juga? Ini soalan yang masih tak terjawab. Adakah boleh dikira sebagai Perang Saudara? PKM bukan melancarkan Perang Saudara, wahai saudara. Mereka yang dibunuh tidak bersenjata. Perang Saudara adalah perang diantara dua pihak bersenjata, bukan perang dengan orang awam.

    Sila baca kenyataan Chin Peng betul-betul. Socialistworld.net merungkaikan kenyataan Chin Peng berdasarkan buku Chin Peng sendiri:

    "Significantly, Chin Peng comments on the linking of the struggle of his party to events in China. He was to become a supporter of the Chinese in the later Sino-Soviet dispute.."

    Apakah ini tanda Chin Peng berjuang demi Malaya? Saya tidak nampak "Malaya" dalam perjuangan PKM di Malaya berdasarkan kenyataan diatas.

    Seterusnya, Rejimen 10 tidak turut sama mengikut langkah PKM. Kenapa? Sebab perang dengan Jepun telah pun tamat dan seterusnya Malaya sudah ke arah kemerdekaan tidak lama selepas itu. Mengapa perlu mengangkat senjata? Mengapa orang awam turut dijadikan korban setelah Jepun keluar (dan seterusnya apabila British telah keluar).

    Tentang penerimaan pemimpin Jepun. Setahu saya, yang kita terima bukan Jeneral yang mengganas di Tanah Melayu semasa Perang Dunia. Jeneral Yamashita telahpun dihukum bunuh di Manila.

    Saudara beragama Islam dan saya pasti saudara tahu hukum jika menghukum orang yang tidak bersalah.

    Pemimpin dan warga Jepun yang menjejakkan kaki di Malaysia kini bukan Pemerintah yang melancarkan perang di Malaya dan membunuh ramai orang tempatan. Apakah mereka harus dihukum atas perintah yang diberikan oleh orang yang telah pun dihukum bunuh?

    ~OnDaStreet

    BalasPadam
  10. Pakar sejarah sendiri mengakui yang sejarah telah ditulis dengan tidak penuh berkaitan komunis.

    Soal kominis bunuh rakyat, saya akan cari maklumat lanjut.

    Soal komunis terima bantuan luar itu yang saya pertikaikan mengapa kita buat hubungan dengan China sedangkan kita masih memerangi komunis?

    Saudara perlu baca posting saya sebelum ini, apa yang saya perikaikan ialah mengapa perlu dihalang kemasukan CP sedangkan pemimpin lain dibenarkan?

    Dan sebagai orang islam, sikap memaafkan adalah tinggi dalam diri saya.

    BalasPadam
  11. Saudara,
    pemahaman saya tentang kenyataan:

    "Significantly, Chin Peng comments on the linking of the struggle of his party to events in China. He was to become a supporter of the Chinese in the later Sino-Soviet dispute.."

    bukan bermaksud komunis terima bantuan luar, tetapi lebih kepada tindakan Chin Peng lebih didorong oleh keadaan di China pada masa itu.

    Saudara,
    Saudara juga pasti tahu tentang teknikaliti berkaitan dengan perjanjian keamanan tersebut.

    Sila baca here dimana telah dinyatakan seperti berikut:

    "Its deputy minister Datuk Wira Abu Seman Yusop said 442 ex-CPM members applied to return to Malaysia, but only 406 attended the interviews and fulfilled the conditions to be allowed to return.

    “Chin Peng or his real name, Ong Boon Hwa, had submitted his application a day before the application period closed, but he did not attend the interview fixed for October 31, 1992.

    “After that he never submitted a new application but instead used the court to determine the status of his citizenship. His action clearly showed that he failed to abide by the conditions stipulated in the peace agreement and did not obey the laws of the country as required,” he told a news conference here, today."

    Bermakna disni, Chin Peng sendiri gagal memenuhi kriteria perjanjian tersebut, bukan kerajaan Malaysia. Chin Peng telah diberi masa yang lebih, namun gagal menghormati perjanjian tersebut. Soalan saya, jika seseorang berjanji dengan saudara, tetapi tidak mematuhi janjinya, apakah saudara perlu memenuhi janji saudara?

    Saudara,
    amat mulia saudara kerana sudi memaafkan Chin Peng. Namun, maafkan saya kerana saya agak ragu kerana saya tidak tahu samada ada ahli keluarga saudara yang terkorban dek kekejaman komunis. Mungkin kerana sepanjang pendapat-pendapat yang saya baca, terutama daripada anggota keselamatan yang mengharunginya sendiri tidak dapat melupakan dan memaafkan pembunuhan yang telah dilakukan oleh komunis yang diketuai oleh Chin Peng.

    Mungkin saudara boleh mengajak mereka ini memaafkan Chin Peng. Cubalah pujuk mereka yang kehilangan ahli keluarga mereka dek dibunuh oleh komunis.

    Mungkin saudara boleh mulakan di blog ini: http://mindnoevil.blogspot.com/2009/05/can-chin-peng-be-allowed-to-return.html

    Selepas itu, cuba saudara mengajak pula keluarga mangsa bunuh, kerana bukankah sikap memaafkan adalah tinggi dalam diri saudara. Harap saudara boleh dapat menjadikan mereka ini pemaaf dan tak perlulah pembunuh dihukum bunuh. Kan? :)

    ~OnDaStreet

    BalasPadam
  12. Saya sedia maklum yang CP gagal hadir temuduga tersebut.

    Sebab itu CP bawa kes ke mahkamah.

    Persoalanya ialah mahkamah minta dokumen yang telah dirampas polis walhal banyak cara lain untuk buktikan yang CP ni rakyat malaysia.

    Tentang orang lain yang tidak mahu memafkan terpulang pada mereka. Bunuh di balas bunuh memang ada dalam islam tetapi perlulah kepada perbicaraan.

    Saya juga setuju mungkin keganasan komunis tidak secara langsung kepada keluarga saya.Dan say juga bersetuju dengan dengan kemarahan ahli keluarga yang terlibat.

    Namun isu ini banyak dibincangkan dengan emosi dan bukanya secara ilmiah. Saya menghormati pendapat saudara dan mengucapkan terima kasih kerana sudi komen dan memberikan banyak fakta kepada saya.

    Komen saudara tidak beremosi dan banyak dengan fakta.

    BalasPadam
  13. http://edyesdotcom.blogspot.com/2009/06/merdeka-dengan-darah-sejarah-yang.html

    BalasPadam
  14. Saudara,
    Memang isu ini sensitif, terutama buat anggota keselamatan, orang awam dan ahli keluarga mereka yang terlibat. Tipu kalau saya katakan saya tiada emosi tentang perkara ini, tetapi, untuk berbicara dengan saudara (malah dengan sesiapa sekalipun), saya lebih suka berbahasa dan berbincang, daripada menyumpang seranah, bertegang leher tetapi hasilnya tidak seberapa.

    Terima kasih diatas link yang telah diberikan. Namun, soalan saya yang mudah belum lagi terjawab. Jika perang Komunis itu untuk membebaskan Malaya/Persekutuan Tanah Melayu dari British, kenapa anggota keselamatan dan orang awam yang merupakan orang tempatan turut menjadi korban?

    Telah saya katakan, perang PKM bukan perang saudara, sebab terang-terang PKM nak halau British (melainkan British itu saudara PKM..tetapi setahu saya tidak)

    Soalan kedua, apa rasionalnya PKM terus menerus mengganggu guat keselamatan biarpun setelah kita mencapai kemerdekaan? Kenapa harus dilanjutkan sehingga selepas Merdeka?

    Perikatan/ Barisan menang melalui pilihanraya yang sah, yang juga disertai PAS dan DAP. Rakyat yang menentukan pemilihan, bukan British. Jadi, tiak timbul soal UMNO/Perikatan/ Barisan dipilih oleh British.

    Saya harap saudara dapat memberi jawapan kepada dua soalan diatas. Jika "MERDEKA" asas perjuangan, kenapa diteruskan selepas Merdeka dan orang sendiri yang menjadi mangsa?

    Wassalam...

    ~ OnDaStreet

    BalasPadam
  15. Meneliti kembali hujah saya sebelum ini saya merasakan yang saya telahpun menjawab persoaln saudara.

    soalan 1 - Rujuk tentang kes di Afganistan dan Iraq sekarang. Mengapa rakyat yang condong kepada pro penjajah diserang. Begitu juga anggota keselamatan.

    soalan 2 - British telah mengharamkan banyak parti yang berpotensi mencabar umno dan menangkap pemimpim utama pembangkang dibawah ISA. UMNO dibenarkan wujud dan negara merdeka dengan acuan british. Tokoh kemerdekaan sebenar seperti Dr Burhanudin Al helmy dan Pak Sako turut ditahan dibawah ISA.

    Pra nasionalis, agamawan dan pejuang kemerdekaan pada waktu selepas merdeka tidak mengangap kerajaan yang ada adalh bebas, sebaliknya boneka british. Sebab itu wujud konfrantasi dari indonesia.

    BalasPadam
  16. Saudara,
    Apakah dengan ulasan saudara di "1)", saudara menjustifikasikan adalah adil untuk orang awam yang terkorban dek perbuatan pihak yang menentang? Jika ya, saya juga beranggapan orang awam yang terkorban dalam perang Israel dan Palastin adalah adil, memandangkan orang awam yang terkorban disana adalah orang Palastin dan bukan pro-Israel (ini mengambil kira contoh yang saudara sendiri ambil berdasarkan Afghanistan dan Iraq)

    Seterusnya saudara,
    Konfrontasi Indonesia berlaku kerana Presiden Sukarno dan Indonesia ketika itu menganggap "Malaysia" adalah satu bentuk baru penjajahan British, bukan anggapan majoriti rakyat Persekutuan Tanah Melayu. Konfrontasi juga berlaku ketika Tunku merupakan Perdana Menteri/Ketua Menteri ketika itu, dan Konfrontasi juga berakhir tika Tunku masih Perdana Menteri/Ketua Menteri Malaysia.

    Jika ya "Malaysia" adalah kerajaan boneka British, apakah saudara masih beranggapan begitu hari ini? Bukankah seharusnya, jika kita ini boneka, kita tidak bebas memilih jalan kita sendiri?

    Apapun, saya ucapkan terima kasih kerana saudara sudi berbicara dengan saya dengan baik dan rasional. Dan terima kasih juga kerana membuatkan saya selesa berbicara dengan saudara.

    Wassalam...

    ~ OnDaStreet

    BalasPadam
  17. Saudara ondastreet,
    1. Saya cuma mahu memahami situasi, bukan beerti saya menyokong pembunuhan di mana2 jua didunia ini.

    2. Ya pada awalnya memang saya juga mengangap kerajaan awal di Malaysia adalah boneka. Mereka menerima perlembagaan reid dan bukannya perlembagaan rakyat, mereka membenarkan british mengekalkan kekayaan mereka walhal itu adalah hak milik negara ini yang orang british tipu kita selama lebih seratus tahun.

    3. Tapi seperti yang saya tulis apabila rakyat kemudiannya mementingkan perut masing2, ekonomi dan keamanan dan banyak pemimpin pembangkang memilih untuk melibatkan dalam demokrasi, maka tentulah kita perlu menerima kehendak majaroti. Tapi umno sebagai boneka awl beruntung kerana diberi perbagai kelebihan yang menyebabkan mereka menang dan bila mereka menguasai kerajaan, maak mereka terus mengcenkam untuk menang.

    4. Seperkara lagi, dunia ini dulu idak seperti sekarang, sekarang teknologi maklumak canggih, maka maklumat yang tepat amat mudah diperolehi. Kita tidak tahu siapa yang menjadi dalang pembunuhan sebenarnya? bolehkah di percayaai british yang menipu,menekan dan menjajah kita selama ratusan tahun? British memang hebat dalam propaganda. Banyak juga surat khabar yang diharamkan dulu. Maka Maklumat adalah dari kerajaan british. Datuk saya pernah cerita yang british merancang satu serangan terhadap komunis, setelah persiapan dibuat, hanya polis melayu yang pergi tetapi orang british lari dan mbersembunyi di kem, ramai polis yang terkorban dan bantuan british tidak sampai. Mereka hanya mempergunakan kita.
    British boleh lari begitu saja dan biarkan kita melawan komunis, tetapi mereka datang dan bawa bantuan dari negara komenwal kerana banyak harta yang tengku abd rahman biarkan jadi hak milik mereka ditanah melayu. cuba yang jadi PM masa itu ialah Dr burhanudin, harta british dan eropah lain akan dimiik negarakan,jika ini berlaku apakah britis akan bersama menentang komunis? Kita bangga dengan british sampai sanggup abadikan pengkianat palestin dan islam iaitu henry gurney. Jalan, sekolah, dewan dan sebagainya diletakkan nama pengkianat tersebut. Belum kira lagi nama penjajah lain.

    BalasPadam
  18. Saudara,
    Baiklah, saya anggap saudara cuba memahami. Maaf jika saudara mengambil kesimpulan, kerana, pada hemat saya, orang awam tidak harus menjadi mangsa korban dalam mana-mana konflik. Ambillah contoh dimana sekalipun, baik perang di Israel, perang Teluk, perang di Afghanistan..yang harus menjadi korban cuma pihak yang mengangkat senjata sahaja.

    Saudara,
    oleh kerana saudara menyatakan "umno sebagai boneka awl beruntung kerana diberi perbagai kelebihan yang menyebabkan mereka menang dan bila mereka menguasai kerajaan, maak mereka terus mengcenkam untuk menang", boleh saudara huraikan faktor kemenangan UMNO dan Perikatan, dan sebab-sebab kalahnya PAP dan PAS ketika itu? Kerana, pada ketika itu, bak kata saudara, teknologi belum canggih..dan saya rasa rakyat masa tu tak ramai ada tv..maka, seharusnya kempen politik semua kempen turun padang...

    Tolong ye saudara.. :)

    Tentang askar British, jangankan tunggu komunis, masa zaman Jepun pun mereka yang cabut dahulu..sebab ini bukan tanah air mereka. Saya tidak anggap anggota keselamatan kita dipergunakan, kerana mereka berkhidmat demi agama, negara dan bangsa. Siapa lagi yang mahu mempertahankan tanah air kalau bukan kita sendiri..

    satu lagi saudara, mungkin, jika yang terkorban hanya askar British ketika menentang komunis, saya boleh terima ianya propaganda British, tetapi yang turut menjadi korban adalah anggota keselamatan yang terdiri daripada orang tempatan. Allahyarham Tan Sri Abdul Rahman Hashim dan Tan Sri Khoo Chong Kong, orang Malaya juga turut dibunuh dalam konflik itu. Apakah itu juga saudara anggap propaganda? Mereka sendiri menjadi saksi, mereka alami sendiri...

    Antara mereka masih hidup..dan ada yang telah membuat kenyataan..jika saudara mengatakan ianya propaganda British, beritahu mereka secara berdepan. British telah lama pergi..yang ada cuma orang kita...dan mereka bukan pakar dalam propaganda..mereka hidup dengan berkhidmat demi agama, bangsa dan negara...

    Sejujurnya, ini kali pertama saya mendengar orang menyatakan anggota keselamatan kita gugur sebagai propaganda British...

    Mungkin, sebagaimana cadangan saya untuk saudara mengajak mereka yang pernah terlibat memaafkan komunis, saudara boleh suarakan pendapat saudara ini di: http://mindnoevil.blogspot.com/2009/05/can-chin-peng-be-allowed-to-return.html

    Wassalam...

    ~OnDaStreet

    BalasPadam
  19. 1. Saya akan jawab tentang kerajaan boneka sedikit masa lagi.

    2. Saya tidak mengatakan dan bermaksud yang kematian anggota keselamatan adalah propaganda, saya tahu mereka berjuang untuk tanah air walaupun dengan gaji dari british.Tetapi tentang keganasan terhadap harta benda awam. Kita tidak tahu benar atau tidak pengeboman rel keretapi sebagai contoh memang dibuat oleh komunis atau propaganda british? itu maksud saya.Ini kerana british bimbang dengan sokongan kepada komunis. Sokongan kepada komunis turt berlaku di indonesia. Ini diakuai oleh Hamka. Pada waktu itu di indonesia, mereka yang tidak menyertai komunis dianggap bersama belanda. Jangan cuba salah tafsir. Bahaya;)

    3. Tentang tentera kita yag ikhlas berjuang tetapi secara tersirat dipergunakan oleh british bagi saya adalah satu kenyataan. Kisah Sjn Hasan dan Lt Adnan, mereka adalah tentera british. Itu fakta. Perjuangan mereka walaupun untuk pertahankan tanah air tapi mempertahankan empayar british juga. Sebab itu wujudnya rejimen ke 10. Pejuang kita dalam dilema sebenarnya, berjuang melalui british, atau tentera anti jepun yang kemudiaan menjadi komunis. Ini kerana kita tidak punyai satu kekuatan sendiri untuk menentang kuasa penjajah. Kuasa kita telah musnah dengan kemasukan residen2 inggeris. Raja2 kecuali johor tidak mempunyai tentera lagi. Dan johor tentu tidak berani bertindak seorang. Dan pada waktu itu negeri2 melayu tidak bersatu seperti sekarang.

    4. Seperti yang saya katakan sebelum ini, saya bukan penyokong komunis. Cuma apa yang dipertikaikan ialah larangan kemasukan terhadap CP, itu sahaja. Jadi tidak perlu untuk saya berkempen dilaman blog seperti yang saudara cadangkan. Tentang maaf adalah soal individu. Tentu sekali saya tidak boleh memaksa mereka lebih2 lagi yang terlibat secara langsung. sama seperti saya tidak boleh meminta mangsa Memali memaafkan Tun Musa Hitam atas serangan polis sehingga sanggup menggunakan kereta perisai keatas ulama' dan penduduk kampung. begitu juga mangsa tembakan polis keatas rakyat terengganu yang hadir ceramah di batu burok pada 07 dulu.

    BalasPadam
  20. Saudara,
    apabila saya minta kita rujuk kepada mereka yang masih hidup, saya rasa pasti mereka juga boleh memberi input apa yang berlaku pada masa itu..termasuklah peristiwa yang melibatkan kerosakan harta benda.. bukan setakat mangsa kekejaman komunis sahaja..

    Baiklah..saya rasa kita pun telah berbicara dengan agak panjang lebar..

    oh ye, Allahyarham Leftenan Adnan adalah askar melayu ye, bukan tentera British... Beliau adalah pasukan paling awal dalam Rejimen 10 Askar Melayu DiRaja...

    dan watak Sarjan Hassan itu hanya sekadar watak rekaan..bukan kisah benar seorang watak yang pernah hidup..

    Terima kasih kerana sudi berbicara..

    Wassalam..

    ~OnDaStreet

    BalasPadam
  21. Lt Adnan tetap askar saraan atau gajian British walaupun dalam rejimen askar melayu kerana negara tidak merdeka lagi pada waktu itu.

    Watak Sgt Hassan adalah benar bagi pandangan saya berdasarkan artikel berikut
    http://3.bp.blogspot.com/_vZwGxv3ckjo/SbTlRwTdT7I/AAAAAAAAAKw/PhS4dHJE8Jk/s1600-h/Sarjan+Hassan_ii.jpg

    BalasPadam
  22. assalamualaikum saudara..

    Jika saudara kata kerana Askar Melayu DiRaja “milik” British (kerana gaji ibayar oleh British), apa pula Komunis Malaya? Setahu saya, sumber mereka datang dari negara China… tidakkah itu juga boleh ditafsirkan sebagai “milik” China? AK47 buatan Malaya? Senapang buatan Malaya? Tak tahu pula saya Malaya buat semua itu..

    :)

    ~OnDaStreet

    BalasPadam
  23. Akhirnya saudara mengaku yang PKM terima bantuan komunis china. Jadi kenapa Tun Razak jalinkan hubungan dengan bapak komunis pada tahun 1974 sedangkan kita berdamai dengan PKM tahun 1989?

    Adakah ini bermakna yang Tun Razak sokong komunis?

    Bacaan2 terhadap senarai blog dibawah mungkin boleh menambah sumber pengetahuan saudara.

    1.http://bm.cpiasia.net/

    2.http://lanailestari.blogspot.com/2009/06/tun-ghaffar-bersedia-terima-pkm.html

    3.http://temerlohpahang08.blogspot.com/2009/05/temerloh-tempat-lahirnya-rejimen-ke-10.html

    4.http://aliasmohdyusof.blogspot.com/2009/06/moyang-saya-pun-kominis.html

    BalasPadam
  24. Saudara,
    Rasionalkah kita menghukum orang yang tidak membunuh orang kita? Hujah saudara ini tiada bezanya saudara bertanyakan kenapa kita tidak menghukum Jepun. Adakah Komunis China yang membunuh orang Malaya?

    Yang seterusnya, saudara sukakah kita bermusuh dengan negara lain? Apakah saudara sukakan peperangan? Saudara mahu Jepun dan China menyerang Malaysia kah?

    Jika tidak, kenapa perlu saudara menyoal sebegitu rupa?

    Saudara,
    daripada perbincangan kita, banyak yang saya dapat teori-teori baru - Perang Komunis adalah Perang Saudara, Askar Melayu adalah askar British, tidak mengapa rakyat terkorban dalam peperangan, orang Jepun dan China patut juga dihukum (dalam pada anda mengaku orang Islam dan punya kesabaran yang tinggi)...

    Terima Kasih...

    ~OnDaStreet

    BalasPadam
  25. Salam! tahniah kepada anda berdua(penakiri/OnDaStreet) dlm perdebatan mengenai sejarah tanahair kita yg tercinta.Sememang nya suatu kesukaran untok menhukum sejarah apalagi bagi bagi anda berdua yg tidak terlibat secara langsung dlm persekitaran semasa .saudara2 peperangan amat mudah untok di cetuskan tetapi amat susah untok di berhentikan,kerana selepas tercetus peperangan emosi banyak memainkan peranan.maka perang anti penjajah dan selepas itu akan bertukar kepada perang merebut kekuasaan dgn alasan2 sesetengah nya nampak lojik tapi dia di selaputi oleh keinginan untok menunjukan aku yg benar,perjuanganku perjuangan rakyat sedangkan kamu hanyalah ciptaan/buneka penjajah, sementara satu pihak lagi bila kekuasaan dlm gengaman,keperluan untok menginsafi sumbangan pihak lawan dlm perjuangan mereka di abaikan/nafikan,kerana nikmat kekuasaan sangat menyerunukan.saya rasa itu fakta yg berlaku di mana2,tidak terkecuali di tanah air kita.satu lagi fakta ingin saya kemukakan tentang kisah perdamian yg ditaja oleh kerajaan thailand ,saya sangat meragui keikhlasan pkm (cp) untok berdamai kerana keinsafan,tetapi di lihat dari fakta semasa mereka sudah tidak mampu lagi meneruskan perjuangan mereka,1-perubahan kondisi dan situasi semasa,A-kehancuran kuminis thailand B-kurang nya sukungan lujistik ( dari cina/penyukung2 di tanahair/cina thailand)D-mendapat tentangan dari pejuang melayu islam petani yg sarat dgn ajaran islam anti kumunisma.jangan lupa bukit bukau petani tidak lah mampu untok menerima dua pasukan berbiza dlm satu kawasan. mereka sering bertempor dlm merebut kawasan. jadi di depan musuh dan di belakang harimau yg sedia untok menerkam.itu lah antara sebab2 mereka menerima perdamian selain dari kesukaran merekrut anguta2 baru kerana yg lama sudah berumur,jangan lupa mereka banyak melarikan anak2belasan tahun(pemuda/pemudi)dari penduduk tempatan untok di jadikan kader kemunis.

    BalasPadam

Kalian digalakan untuk berkomunikasi dengan PenaKiri.
Tolong tegur dan beri sebarang cadangan untuk kebaikan bersama