Pengikut Setia - Terima Kasih

Selasa, 23 Jun 2009

HJ Hadi - Cetuskan Polimik, Uji Kesabaran.

Setelah sekian lama perbalahan dalaman PAS berlaku akibat lontaran idea Kerajaan Perpaduan, maka semalam Majlis Presiden Pakatan Rakyat membuat keputusan untuk menolak sama sekali gagasan tersebut.
Keputusan tersebut nyata memberi kelegaan kepada sebahagian besar penyokong PAS khususnya dan PR amnya. Masakan tidak perbagai kenytaan yang keluar dari setiap pemimpin PR yang kemudianya dimanupulasi pula oleh media bisa membuatkan bulu roma meremang. Kenyataan paling pedas tentunya dari TG Nik Aziz yang meminta Tim. Presiden PAS meletakan jawatan dan masuk UMNO.

Keputusan semalam adalah yang tebaik dan terpaksa diterima oleh Hj Hadi selaku orang yang meniup wisel perbincangan ini. Hj Hadi terpaksa menanggung malu kerana ideanya ditolak majaroti ahli dan pemimpin PAS. Tetapi Hj Hadi tentu sekali lebih rela menanggung malu dan merendahkan diri menerima keputusan tersebut dari melihat perpecahan didalam PAS. Kes Hj Hadi sebenarnya sama dengan kes Anwar dalam isu 16 September. Kedua-dua pemimpin ini cuba mencari jalan untuk kebaikan rakyat, untungnya Anwar idea beliau disokong parti dan ramai pemimpin PR. Hanya selepas gagal dan Perak pula dirampas, maka Anwar disuruh bertaubat oleh Pengerusi DAP. Anwar ternyata tidak melenting dan tidak pula membalas kenyataan pemimpin DAP tersebut.

Idea kerajaan Perpaduan bukan kali pertama dilontarkan, idea tersebut merupakan satu idea besar. Hj Hadi hanya menarik balik idea tersebut untuk menghadapi muktamar PAS. Gagasan yang jika terjadi bakal lebih hebat dari penubuhan BN oleh Tun Razak dahulu. Menjadi hak Hj Hadi selaku Presiden PAS untuk melontarkan apa-apa saja idea, cadangan dan menganjurkan apa-apa jua perjumpaan dengan mana-mana pihak. Hak Hj Hadi dan 'daulatnya' Hj Hadi Dan PAS sama seperti keadilan pimpinan Anwar dan DAP dibawah pengaruh Lim Kit Siang. Oleh yang demikian semua pihak harus menghormati hak Hj Hadi yang dipilih oleh orang-orang PAS.

Banyak orang PAS yang tidak mahu menentang presiden mereka itu, berfikir mungkinkah Hj Hadi tahu sesuatu sehingga sanggup berkerjasama dengan Najib. Mungkinkah anwar benar-benar seorang p*****t? Kenyataan nakal tersebut lahir dari kepercayaan yang tinggi kepada Hj Hadi. tetapi mereka berfikir semula, apa kurangnya Najib, kes rasuah, bunuh dan terbaru tuduhan main belakang oleh penyiasat bebas yang kini hilang melauli akuan bersumpahnya. Lebih baik Anwar yang didakwa di mahkamah dan dibebaskan. Berbanding Najib yang tidak disiasat pun. Atau Hj Hadi memang ikhlas untuk melihat satu penyatuan umat di Malaysia dengan sanggup melupakan kekejamaan umno terhadap PAS selama ini dan danggup juga menyanggah hasrat rakyat untuk melihat BNtumbag. Jika benar apa masalahnya idea Hj Hadi ini?

Masalahnya ialah politik Melayu itu sempit dan dan politik Malaysia adalah tidak matang. PAS selaku pembangkang terbesar Melayu sepatutnya diberi peluang untuk membela dan memperjuangkan apa sahaja hak-hak Melayu yang PAS fikirkan perlu. Tetapi inilah politik Melayu yang diamalkan oleh umno. PAS selama ini tidak dianggap Melayu dan tidak penting. Bagi umno cukuplah umno untuk Melayu dan Melayu cukup hanya berpartikan umno. Ini dapat dilihat tujuh tahun yang lalu bila mana kerajaan membuat dasar PPSMI. PAS walaupun pada ketika itu agak kuat dengan terengganu dibawah pemerintahannya dipandang sepi oleh umno. Sebarang usaha untuk PAS berjumpa dengan pihak kerajaan bagi menzahirkan pendapat ditolak mentah-mentah.

Walhal parti-pati cina membuat satu perjumpaan dan perbincangan. Semua parti yang mewakili orang cina dijemput hadir memberikan pandangan. Mca, gerakan, DAP dan lain-lain parti cina di Sabah dan Sarawak turut hadir. Kesannya sekolah cina mendapat pengecualian. Murid-murid mereka diajar dalam dua bahasa iaitu inggeris dan cina. Bahasa cina akan digunaka untuk mengajar sains dan matematik pada sebelah petang. Selain itu buku teks mereka juga dicetak dengan dua bahasa. Orang PAS dan umno tidak pula melenting apabiala melihat mca-gerakan dan dap bersama berjang untuk kepentingan pendidikan cina. Memang begitulah sejarah Melayu. Johor dan Belanda di Melaka pernah bersatu memerangi Acheh. Acheh juga pernah bersatu bersama Belanda Melaka memerangan Johor. Tetapi tidak untuk Johor dan Aceh bersatu memerangi Belanda.

Seperti yang dikatakan, Kerajaan perpaduan yang hebat ini ditolak oleh dua sebab. Pertama politik Melayu yang sempit. PAS dan Umno sebenarnya perlu sentiasa berkerjasam untuk kepentingan Melayu-Islam dan tentunya negara. PAS harus diberi peluang untuk membawa cadangan dan idea-idea untuk memantapkan apa-apa jua bidang yang masih ketinggalan. Umno tidak harus berdengki sehingga sanggup menarik bantuan perkapita untuk sekolah agama rakyat, menrik royalti minyak terengganu. Semua ini dan banyak lagi adalah unsur dengki dan khianat umno terhadap PAS khususnya, Melayu, Islam dan rakyat.
Sekiranya hubungan PAS dan umno bagai mca dan DAp, maka tentu sekali orang Melayu juga paling tidak akan maju seperti orang cina di malaysia. amalan politik samy vellu ini memang jelas merugikan sesiapa sahaja.

Sebab yang kedua ialah kerana politik Malaysia yang tidak matang. Sebarang usaha kerjasam akan dipandang serong. Malaysai yang baru sahaja membentuk sitem dua parti secara tidak sengaja pasca mac 08 kini seolah-olah seperti kenyatan presiden Bush satu ketika dula, bersama kami atau mereka. Kata dua yang menyebabkan pilihan terpaksa dibuat. Pilihan itu lebih menjurus kepada Pakistan. Pakistan akhirnya membuat satu keputusan yang melucukan apabila kekakan hbungan diplomatik dengan Afganistan disamping benarkan negaranya menjadi tapak untuk serangan keatas Afganistan. Sekarang sebarang kritikan keatas kerajaan walaupun untuk kepentingan agama,bangsa dan negara akan dituduh sebagai pro PR. Yang dilihat pertahan kerajaan pula akan dicap barua kerajaan. Prof Agus tentu mangli dengan situasi ini. Tindakan2 seperti ini hanya akan menyebabkan perkembangan minda rakyat terbantut. Sepatutnya dengan bantuan media baru seperti sekarang, kerajaan akan lebih cakna kepada kehendak rakyat. Rakyat tanpa takut boleh saja menegur dan memberi cadangan bernas untuk kepentingan negara. Tapi malang, apabila kenyatan PM dalam parlimen memaklumkan kakitangan awam dilarang memiliki modem sendiri di pejabat!

1 ulasan:

  1. Melayu mudah lupa...
    beginilah realiti kita umat Islam yang bercakar sesama sendiri. Sedang musuh mengamalkan ajaran Islam (bersatu-padu).

    Mungkin juga alasan politik Malaysia yang masih tidak matang itu sangat relevan, memandangkan ramai dari kalangan penyokong PAS yang terus melenting selepas mendengarkan idea itu, tanpa meneliti maksud sebenar kerajaan perpaduan.

    Teruskan meningkatkan kesedaran politik di kalangan rakyat Malaysia. Biar celik politik sikit.

    BalasPadam

Kalian digalakan untuk berkomunikasi dengan PenaKiri.
Tolong tegur dan beri sebarang cadangan untuk kebaikan bersama