Pengikut Setia - Terima Kasih

Ahad, 29 Mac 2009

2 bukit 1 batang catat sejarah

Penamaan calon selesai sudah, tak silap aku ini kali pertama tiga pilihanraya kecil secara serentak dijalankan. Menariknya di tiga buah negeri berbeza. Di Bukit Gantang, pertembunga tiga penjuru. Calon bebas ni betul - betul bebas atau ditaja tak pulak aku tahu, sebelum ni PRK Pernmatang Pauh dan K. Terenganu menyaksikan calon bebas dan AKIM hilang wang pertaruhan, jadi calon ni tak takutkah hilang wang pertaruhan? Tapi dah kalau orang taja, nak takut apa. Menurut seorang responden aku di Bukit Gantang, suasana begitu meriah sekali, penyokong PR lebih dari tiga kali ganda penyokong BN. Paling menarik belon berbentuk kapal selam di apungkan tattaka pemimpin BN sampai sebagai simbolik kes komosen Scorpine. DS Zahid Hamidi mengetuai PRK Bukit Gantang, untuk PR tak tahu lah pulak.
Di Bukit Selambau seramai 15 calon manghantar borang masing -masing. Nampakya terpaksalah SPR mencetak kertas undi sebesar saiz A4. Bukit Selambau menyaksikan rekod tersendiri. Aku kira faktor peratusan pengundi yang tidak terlalu memihak mana - mana kaum dan sejarah bukit selambau yang menyaksikan calon bebas menang keatas calon MIC tahun lalu menyebabkan ramai calon bebas bertanding. Tapi aku tetap yakin yang ada diantara calon bebas tersebut merupakan proksi kepada parti - parti atau tokoh - tokoh tertentu.
Bagi Batang Ai pula, pertembungan sengit satu lawan satu akan dapat disaksikan, PKR meletakan bekas ahli parlimen empat penggal berturut - turut sebagai calon bagi menentang calon BN. Manakala calon bebas menarik diri dan kemudian menyokong caln PKR. Kali ni aku tak berpeluang untuk menjadi pelancong politik dimana mana kawasan PRK diatas. Yelah orang sibuk..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kalian digalakan untuk berkomunikasi dengan PenaKiri.
Tolong tegur dan beri sebarang cadangan untuk kebaikan bersama