Pengikut Setia - Terima Kasih

Khamis, 20 Oktober 2011

Arahan ini Penakiri sokong


Kementerian sedang sedia Surat Arahan pelaksanaan suhu di bangunan kerajaan

KUALA LUMPUR: Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air sedang menyediakan Surat Arahan garis panduan penetapan suhu minimum 24 darjah celcius di semua bangunan kerajaan dan agensi di bawahnya.

Timbalan Menteri berkenaan Noriah Kasnon berkata Surat Arahan itu menetapkan ruang yang boleh diselaraskan suhunya seperti ruang pejabat, bilik pegawai, bilik mesyuarat, lobi dan koridor.
"Di samping itu, Surat Arahan ini juga bersetuju ruang kritikal tertentu memerlukan penetapan suhu khusus seperti dewan bedah, unit rawatan rapi, makmal bilik peralatan mekanikal, ruang menempatkan perkakasan teknologi maklumat seperti bilik server," katanya ketika menjawab soalan Dr Mujahid Yusof Rawa (PAS-Parit Buntar) di Dewan Rakyat di sini, hari ini.
Dr Mujahid bertanya mengenai langkah kerajaan bagi memastikan semua bangunan kerajaan menggunakan suhu pendingin hawa minimum 24 darjah celsius bagi menjimatkan tenaga.

Noriah berkata semua agensi kerajaan dikehendaki melaksanakan penetapan suhu di pejabat masing-masing seperti yang digariskan dalam Surat Arahan berkenaan sebagai langkah pengurangan perbelanjaan kos utiliti kerajaan.

Beliau berkata pelaksanaan langkah penjimatan tenaga elektrik itu mesti dibuat dengan serta-merta secara menyeluruh atau berperingkat dan berterusan.

Dalam pada itu, beliau berkata semua pihak perlu memainkan peranan masing-masing untuk membolehkan sasaran kecekapan tenaga tercapai selain daripada tindakan melaraskan suhu penyaman udara ruang bangunan kerajaan.
"Setiap pihak dan individu juga perlu mengamalkan kecekapan tenaga lain seperti menutup suis semua peralatan elektrik yang tidak digunakan, memaksimumkan penggunaan cahaya semula jadi, menggunakan tangga bagi menggantikan lif dan menggunakan alat cekap tenaga.

Langkah berkenaan tidak membabitkan sebarang kos kepada pemilik bangunan, namun pada kebiasaannya dapat menjimatkan tenaga pada kadar 3-7 peratus dari jumlah keseluruhan penggunaan tenaga," katanya. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kalian digalakan untuk berkomunikasi dengan PenaKiri.
Tolong tegur dan beri sebarang cadangan untuk kebaikan bersama