Pengikut Setia - Terima Kasih

Sabtu, 5 September 2009

Telok Kemang, Mengimbau era Reformasi

ADUN Bagan Pinang telahpun selmat disemadikan,ini pilihanraya pertama ADUN BN di semenanjung. Menariknya berlaku di N9, sebuah negeri yang hilang majaroti 2/3 ditangan PR.

Malah DUN Bagan Pinang juga merupakan DUN yang berada dalam Parlimen Teluk Kemang, sebuah parlimen yang dimenangi oleh PKR. Terdapat lima kerusi DUN dalam Parlimen Teluk Kemang, tiga darinya dimenangi oleh PR.

Bagan Pinang dimenangi oleh BN apabila mengalahkan PAS. PAS buat kali pertama berjaya masuk dalam DUN N9 melalui Paroi, Dun yang berkongsi parlimen dengan MB N9, Rembau. Adakah PRK kali ini memberi peluang kepada PAS? Agak mustahil kerana majaroti yang diperolehi BN agak banyak iaitu lebih dua ribu, tidak mustahil kerana Bagan Pinang boleh dikategorikan sebagai kawasan bercampur.



Senarai Ahli DUN N9 boleh dirujuk disini

Kekosogan kawasan sendiri membuatkan BN terutamanya Ds Najib tidak senang duduk, Najib berjanji akan menggunakan apa saja cara untuk menang. s.i.n.i Sejak tersebarnya berita kematian ADUN Bagan Pinang, ramai yang dah mula menulis, kebanyakannya fokus kepada PRK yang ke sembilan. Kekecewaan melihat PRK di Kota Seputih berganti dengan Bagan Lalang. Penakiri ingin mengucapkan tahniah kepada ustaz amin, yang penulisanya tidak fokus kepada pilihanraya kecil.

Pilihanraya kecil ini memberi banyak makna, pertamanya berlaku dikawasan DUN BN (parlimen K.Terengganu) kedua berlaku di N9 yang hilang majaroti 2/3, ketiga berlaku pertembungan buat kali ke 5 berturut-turut dua parti Melayu terbesar PAS-UMNO dan keempat ialah peluang untuk rakyat memohon BONUS RAYA. Parlimen Teluk Kemang terdiri daripada antaranya anggora tentera, yang tentunya kakitangan kerajaan. Sebarang langkah silap kerajaan akan mengundang kekalahan,dan ini tentu sekali tidak memenuhi hasrat Najib untuk jadi juara bertahan.

Bagi peniaga bazar ramadhan yang kurang mendapat untung,inilah masanya untuk berniaga,untuk memohon permit dan tapak sila kesini

p/s- Ahli Parlimen Teluk Kemang sekarang ialah Dato' Kamarul Baharin Abbas. Bekas bendahari,ketua bahagian Keadilan Subang dan Pengerusi Keadilan selangor. Semasa beliau memimpin Selangor dan bahagian Subang, Ezam ialah ketua pemuda Selangor dan Lokman Nor Adam ialah Ketua Pemuda Subang. Pernah berlaku Pilihan raya kecil Parlimen Teluk Kemang yang menyaksikan Roslan Kasim kalah kepada calon BN S. Sothinathan. Antara kempen BN pada masa itu ialah melantik S.Sothinathan ke S/U Parlimen Kementerian Kesihatan jika beliau menang. PRK Teluk kemang juga menyaksikan undi Tentera tidak berapa memihak kepada calon BN,sesuatu yang dikuatiri pembangkang kerana Port Dickson menempatkan kem tentera yang besar.

Kini, Ezam,Lokman dan Ruslan Kasim semuanya telah kembali kepada UMNO,ketiga-tiga mereka adalah ikon reformasi muda pada masa lalu,kata - katanya hebat,ceramahnya memikat. Ruslan Kasim mendahului keluar keadilan iaitu sebelum PRU 04, dikuti oleh Lokman dan Ezam. Semasa hari pengebumian Azman,turut hadir ialah TS Isa Samad. Siapakah geranganya calon Bn bagi Bagan Pinang? Isa Samad atau Ruslan Kasim? Atau Najib sendiri akan memilih calon terbaik supaya tidak berulang kes Rohaizat. Yang pasti calonnya bukan Ziana Zain!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kalian digalakan untuk berkomunikasi dengan PenaKiri.
Tolong tegur dan beri sebarang cadangan untuk kebaikan bersama