Pengikut Setia - Terima Kasih

Jumaat, 11 September 2009

Mengangkasakan Bangsa..


MENAKJUBKAN
Kepulan gas berbentuk sayap rama-rama, yang tidak dapat dilihat sebelum ini.

IMEJ terbaru dirakamkan oleh teleskop gergasi angkasa lepas Hubble selepas ia dinaik taraf dan dibaiki, baru-baru ini. Kos naik taraf dan membaiki Hubble bernilai AS$1 bilion (RM3.5 bilion), termasuk pemasangan dua kamera baru dan peralatan-peralatan sains. Menurut saintis kanan Agensi Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan Amerika Syarikat (NASA), Dave Leckrone, imej yang dirakamkan oleh Hubble itu lebih tajam dan jelas berbanding sebelum ia dibaiki. – Agensi

p/s - Kemajuan negara barat terutamanya dalam teknologi angkasa lepas termasuklah dalam bidang pengkajian angkasa lepas itu sendiri. Mereka bermula dengan kajian bintang,bulan planet dan lain-lain sebelum terbang ke angkasa. Teknologi angkasa lepas bukan sahaja bermaksud melepaskan roket keangkasa atau menghantar angkasawan ke luar orbit, tetapi juga perbagai teknologi lain seperti teleskop.

Tun Abdullah yang dianggap PM tidur,juga mempunyai selera dalam bidang angkasa lepas dengan projek Angkasawan Negara.Negara kita juga sudah mengorak langkah dalam pengkajian angkasa lepas, dan tidaklah terlalu kebelakang. Saya fikir Agensi angkasa negara kita perlu rajin menerbitkan kajian dan penemuan mereka bagi melahirkan minat dan penyertaan generasi warga. Di Malaysia,roket telah sampai ke bulan buat pertama kali pada tahun 1998, sebelum berpisah pada tahun 2004 dan kini bermula 2008 bersama kembali. ;)


1. Web Planetarium
2. Agensi Angkasa Negara

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kalian digalakan untuk berkomunikasi dengan PenaKiri.
Tolong tegur dan beri sebarang cadangan untuk kebaikan bersama